PR-kiosken AB

Anna Fagerström: Förebilder viktiga både i fotboll och företagande

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2013 16:20 CEST

– Vikten av goda förebilder kan inte överskattas – varken inom företagande eller fotboll.

Det sade Anna Fagerström, PR-kiosken, när hon på fredagen föreläste på EPP Womens Summer Academy i Rom, Italien.

Deltagarna kommer från ett 20-tal länder i Europa, bland dem Rumänien, Bosnien Herzegovina, Albanien, Kosovo, Spanien, Italien och Sverige. Möjligheterna för kvinnor att starta och driva företag ser mycket olika ut i dessa länder.

Ett sätt att verka för att fler kvinnor startar företag är att lyfta fram inspirerande förebilder, enligt Anna Fagerström. Hon anknöt till de pågående europeiska dammästerskapen i fotboll, vars enorma popularitet grundades för tio år sedan när TV4 strategiskt lyfte fram damfotbollen på bästa sändningstid. Numera inspirerar fotbollsstjärnor som Lotta Schelin och Nilla Fischer tusentals fotbollsflickor att sikta högt.

När det gäller det svenska näringslivet är förutsättningarna att visa fram förebilder helt andra:

– Ja, vad ska man säga när 78 procent av styrelsemedlemmarna I börsnoterade företag är män?

Fagerström uppmanade de europeiska politikerna att skapa förutsättningar för att lyfta fram framgångsrika företagande kvinnor.

Åhörarna fick också stifta bekantskap med Jantelagen – den skandinaviska företeelse där människor rutinmässigt trycker ner varandra och tittar snett på andras framgång.

– Jantelagen visar sig på olika sätt: En del kanske inte riktigt vågar visa sitt engagemang eftersom de inte vet hur omgivningen ska reagera. Somliga har svårt att tro på alltför stora visioner och ganska många har svårt för att prata inför folk, sade Anna Fagerström.

Hon menade att detta i praktiken kan få direkt negativa konsekvenser för företagande – särskilt kvinnors.

Anna Fagerströms recept för att motverka Jantelagen, minska riskerna med att driva eget och att hitta fruktbara samarbeten, är att satsa på att nätverka.

– Men en del verkar tro att det är fult att använda sina kontakter. Lite fusk, snudd på nepotism och orättvist, sade Anna Fagerström, som också driver ett affärsnätverk för kvinnor, Business in Heart.

– I själva verket är nätverkande en förutsättning för att på sikt få affärerna att fungera och lyfta. Dessutom är det ju faktiskt kul – att nätverka är att träffa och lära känna folk, sade Anna Fagerström.

EPP Women är en europeisk organisation med över fyrtio medlemsorganisationer som alla är kvinnoförbund inom EPP – the European People’s Party. Temat på årets Summer Academy, Kvinnors entreprenörskap och risktagande, är valt mot bakgrund av Europas pågående ekonomiska och finansiella kris.

Mer information: Anna Fagerström, 0707-95 26 26, anna@prkiosken.se

Ladda ner bild

PR-kiosken hjälper företagare och organisationer att synas i tidningar, tv och sociala medier genom pr-rådgivning, webbaserad utbildning, föreläsningar och i PR-akuten. Grundaren Anna Fagerström har gedigen erfarenhet som journalist på bland annat Expressen, TV4, lokaltidningar, veckotidningar och webbsajter.