Folkpartiet

Anna Grönlund Krantz (fp) tror inte på S småföretagarkonferens: Dags för sossarnas årliga floskelfestival

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2006 13:15 CET

- Socialdemokraterna har samlats till småföretagarkonferens för att återigen ge sina gamla löften om förbättrat klimat för småföretag. Socialdemokratiska näringsministrar har kommit och gått. Mona Sahlin, Leif Pagrotsky och Thomas Östros har alla utlovat lättnader för småföretagen, men nästan ingenting har ändrats i praktiken. Varför ska småföretagen tro på löftena den här gången, när inget har hänt tidigare? Konferensen blir sannolikt en i raden av socialdemokratiska floskelfestivaler.

Det säger Anna Grönlund Krantz, folkpartiets talesman i småföretagarfrågor, med anledning av socialdemokraternas konferens om småföretagare.

- Under de senaste tio åren har vi fått se utredning efter utredning avlösa varandra. Många har kommit med bra förslag som skulle förbättra för de små företagen, men istället för att genomföra förslagen har regeringen gång på gång infört försämringar.

- Under den gångna mandatperioden har småföretagen önskat sig slopat medfinansieringsansvar, sänkta arbetsgivaravgifter, reformerad fåmansbolagsbeskattning och flexiblare anställningsregler. Inget av det har de fått. Istället har de fått försämrade förmånsrättsregler, medfinansiering av sjuklönen och en än tyngre regelbörda att bära.

- Det är glädjande att socialdemokraterna idag samlas till småföretagarkonferens men med en partisekreterare som anklagar företagen för att medvetet låta bli att göra satsningar för att skada socialdemokraterna under valåret, så blir inte det här heller mer än bara tomma ord.

- Om småföretagen ska få en reell förbättring krävs det en ny regering som förstår företagandets villkor och är beredd att göra reella förändringar som att sänka arbetsgivaravgifterna, förenkla nyanställningar och sänka fåmansbolagsbeskattningen.

Anna Grönlund Krantz, riksdagsledamot (fp), 070 - 637 33 51
Mikael Persson, pressekreterare (fp), 0708-54 90 65

Bild på Anna Grönlund Krantz:

Besök gärna Annas hemsida:
www.folkpartiet.se/gronlund