Universal Music Sweden

Anna Järvinen släpper nya singeln ”Porslin”, samlingsalbum i februari samt beger sig ut på turné

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 14:29 CET

Nu finns Anna Järvinens singel Porslin tillgänglig på Spotify/Itunes, ett samlingsalbum släpps 27 februari och nya turnédatum släpps idag.

Anna Järvinen har hitills släppt tre album Jag fick feeling, Man var bland molnen och Anna Själv Tredje som alla blivit kritikerrosade. Järvinen har varit nominerad till grammisar, Nordic Music Prize och uppträtt för Patti Smith på Polarpriset – I helgen tog hon ett nytt steg i sin karriär och var med i melodifestivalen med låten Porslin skriven av Björn Olsson och Martin Elisson. Porslin hyllades av en unison presskår;

”Texten är fantastisk. Nattsvart Sonja Åkessonsk diskbänksrealism och en sorts desperat vädjande hopplöshet, skrivet med enkla raka ord som porlar och glittrar ur Anna Järvinens mun. Arrangemanget, som kontrast, är vansinnigt romantiskt med smekande stråkar och andas Monica Zetterlunds 1960-tal.” - Hanna Fahl / DN

”Järvinen, det vackraste tävlingen sett”  - Anders Nunstedt / Expressen

”Melodins vers är nästan vackrare än melodin något som efter ett par lyssningar gör att det blir en riktig helhet, inte bara en refräng. ”- Harry Amster /SVD

”Anna Järvinen har överlägset bästa låten i första delfinalen. Men vem är förvånad? ”- Markus Larsson / Aftonbladet

Porslin finns nu tillgänglig på Spotify och Itunes.

Den 27 februari släpper Anna Järvinen samlingsalbumet Samling på Stranded Rekords med utvalda spår från hennes tre tidigare album samt Porslin och nya låten Skolgården.

I maj står Anna och hennes band äntligen på scen igen. Det blir en turné på teatrar och konserthus för sittande publik. Support på turnén är experimentelle musikern Hans Appelkvist. Vårturnén följs av datum i sommar som offentliggörs vid senare tillfälle.

Turné våren 2013

3/5 STOCKHOLM, Södra Teatern