Ynnor AB

Anna-Karin Hatt har fel om förmånsbilar med miljörabatt

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 11:57 CET

Energiminister Anna-Karin Hatt (C) vill förlänga förmånsrabatten för el- och gasbilar. Dessa miljöbilar utgör en tredjedel av förmånsbilarna, påstod hon i Ekots lördagsintervju. Det stämmer inte.

– Anna-Karin Hatts påstående stämmer helt enkelt inte, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor. Vår statistik visar att dessa miljöbilar bara utgör en bråkdel av förmånsbilarna och dessutom är andelen förmånsbilar omkring en fjärdedel av nybilsförsäljning, inte hälften.

I Ekots lördagsintervju påstår Anna-Karin Hatt (C) att över hälften av alla nya bilar som säljs är så kallade förmånsbilar, som företag låter sina anställda använda som en löneförmån. Ungefär en tredjedel av alla som har förmånsbilar väljer att köra en sådan miljöbil, enligt Hatt, och hänvisar till att det främst beror på den skatterabatt på 40 procent som man får för elbilar, laddhybrider och gasbilar.

Av landets totala nybilsförsäljning står juridiska personer för cirka hälften. Av försäljning till juridiska personer utgörs i sin tur hälften av förmånsbilar, alltså sådana som företag ställer till sina anställdas förfogande och som beskattas.

Under beskattningsåret 2011 beskattades bilförmån för 43 574 bilar av modellår 2011. Av dessa var 2 416 gasbilar. Det motsvarar sex procent av förmånsbilarna.

Elhybrider var 955 stycken, två procent, och då inte laddhybrider som ger rabatt i år. Etanolbilarna var ungefär lika många som gasbilarna, 2 372 stycken, men inte heller de ger rabatt på förmånsbilarna.

De allra flesta förmånsbilar, 76 procent, är dieselbilar. I denna grupp finns merparten av miljöbilarna som är skattebefriade i fem år.

Energiministerns eget departement, Näringsdepartementet, har beställt en utredning om en fossilfri fordonsflotta till 2050. Där kommer situationen för förmånsbilarna att belysas.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder