Lunds Studentsångare

Anna Larsson får Lunds Studentsångförenings solistpris 2011

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2011 12:13 CEST

Hovsångerskan Anna Larsson är utsedd till 2011 års mottagare av Lunds Studentsångförenings solistpris.

Hon får priset för att hon med övertygelse, stark scennärvaro och ett stort musikaliskt djup gestaltat altrepertoaren på världens stora konsert- och operascener.

Anna Larsson kommer att ta emot priset i samband med Lunds Studentsångares höstkonsert den 29 oktober 2011 i universitetsaulan i Lund.

Lunds Studentsångförenings solistpris inrättades år 2006 i samband med körens 175-årsjubileum. Anna Larsson är den sjätte mottagaren av priset. Tidigare har priset tilldelats sopranen Katarina Dalayman (2006), barytonen Peter Mattei (2007), trombonisten Christian Lindberg (2008), sångerskan Helen Sjöholm (2009) och artisten Ola Salo (2010).

Lunds Studentsångförenings solistpris är ett av de största inom klassisk musik i Sverige med en prissumma på 150.000 kr som skänks av Tetra Laval.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Bjerkén, ordförande i Lunds Studentsångare

Anna Larssons egna webbsidor: http://annalarsson.nu/

---------------------------------------------

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. Studentsångarna leds av den meriterade anföraren Michael Bojesen. Förra året vann kören dubbelt guld i Kina, i körsångens eget olympiska spel - World Choir Games.

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna