Civilförsvarsförbundet

Anna-Lena Sörenson invald i Civilförsvarsförbundets förbundsstyrelse

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2013 13:34 CET

Vid Civilförsvarsförbundets förbundsstämma invaldes riksdagsledamoten Anna-Lena Sörenson från Linköping i förbundsstyrelsen. Förbundsordförande Sven Lindgren omvaldes som förbundsordförande.

Anna-Lena Sörenson har ett starkt intresse för samhällets krishantering. På frågan vad hon mest prioriterar inom Civilförsvarsförbundets verksamhet lyfter hon fram att opinionsbilda för att höja krismedvetandet och att öka kompetensen hur man möter kriser hos befolkningen.

– Jag är ganska bra på att se lösningar och att tänka lite utanför boxen, säger Anna-Lena Sörenson.

Anna-Lena Sörenson valdes in som ordinarie ledamot. Sven Lindgren, tidigare bland annat kommunalråd i Linköping, omvaldes som förbundsordförande.

Förbundsstyrelsen i sin helhet: Sven Lindgren (förbundsordförande), Linköping, tidigare kommunalråd och landshövding, Leni Bjöklund (förste vice förbundsordförande), Stockholm, tidigare kommunal- och landstingsråd samt statsråd, Kenneth Andersson (andre vice förbundsordförande), Näshulta, Eskilstuna, säkerhetschef Linköpings kommun, Patrik Bylin (ledamot), Luleå, räddningschef Luleå kommun, Jan Cedmark (ledamot), Göteborg, tidigare försvarsdirektör, numera konsult, Kjell Jansson (ledamot), Saltsjöbaden, VD Svensk Energi, Georgios Kontorinos (ledamot), Solna, ombudsman IF Metall, Rolf Nilsson (ledamot), Åkarp, lagerarbetare ICA, Gunilla Nordgren (ledamot), Svedala, riksdagsledamot och tjänstledig bankrådgivare, Mikael Rieslund (ledamot), Bromma, Stockholm, support datormjukvara HP, Anna-Lena Sörenson (ledamot), Linköping, riksdagsledamot och tjänstledig lärare, Tomas Berg (1:e ersättare), Piteå, tidigare byggnadsingenjör Piteå kommun samt Lotta Finstorp (2:e ersättare), Mellösa, Flen, riksdagsledamot och tjänstledig socialsekreterare.

Civilförsvarsförbundets stämma hölls den 12-13 oktober i Stockholm.

Kontaktuppgifter:
Anders J Andersson, Civilförsvarsförbundet, kommunikationsansvarig, 070-540 15 65

Civilförsvarsförbundet

Civilförsvarsförbundet är en medborgarrörelse med målet att förebygga otrygghet i samhället. Det gör vi genom hjälpinsatser, utbildning av barn och vuxna, information samt opinionsbildning. Förbundet grundades 1937 och har cirka 20.000 medlemmar i hela landet. www.civil.se