Socialdemokraterna Östergötland

​Anna-Lena Sörenson (S) ska stoppa privatiseringen inom vården

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2016 06:30 CEST

Linköpingspolitikern Anna-Lena Sörenson (S) är regeringspartiernas högsta representant i riksdagens Socialutskott där hon är vice ordförande. Det är hennes uppgift att hitta en majoritet i utskottet för regeringens förslag och se till att förslagen klubbas igenom i riksdagen.

En av de frågor som kommer att bli hetast fram till valet om två år handlar om vinster i välfärden. Ska privata bolag kunna ha möjlighet att ta ut vinst från en verksamhet som finansieras av skattepengar eller hur ska det annars fungera? Det är frågor som Anna-Lena Sörenson gärna diskuterar. I grund och botten har Anna-Lena Sörenson ingenting emot att privata, eller alternativa, företag finns med och erbjuder välfärd i Sverige. Däremot finns det en ideologisk åsikt om att skattepengar inte ska gå till skatteparadis. Det finns också en stark ideologisk övertygelse om att befintlig vård, till exempel vårdcentraler och sjukhus, som idag drivs av Region Östergötland inte ska säljas till privata aktörer.

- Vi ska inte sälja ut den befintliga offentliga vården. Istället ska vi utveckla den och investera i framtiden. Det är en viktig ideologisk fråga för mig, säger Anna-Lena Sörenson (S), riksdagsledamot och vice ordförande i riksdagens Socialutskott.

Nu har det snart gått ett år sedan hon tog över som vice ordförande i Socialutskottet vilket är ett uppdrag som hon trivs väldigt bra med.

- Jag har en stor beundran för den professionalitet som finns inom vården. Däremot känner jag ibland en frustration för att det finns så mycket jag vill prioritera, fortsätter Anna-Lena Sörenson.

Anna-Lena Sörenson 070-689 89 12