Global Utmaning

Anna Rygård ny programchef på Global Utmaning

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 10:50 CET

Anna Rygård, senast programchef för det svenska deltagandet vid World Expo i Shanghai, blir ny programchef för området Hållbara städer på tankesmedjan Global Utmaning.

Anna Rygård har ett långt förflutet som projekt- och processledare både inom det privata näringslivet och offentlig sektor. Hon har en bakgrund både som egen företagare och från regeringskansliet och var bland annat nationell projektledare för Designåret 2005. Nu senast kommer hon från jobbet som ansvarig för det svenska programmet vid världsutställningen i Shanghai 2010, där stadsutveckling var ett centralt tema.
- Vi är mycket glada över att ha lyckats rekrytera Anna, säger Kristina Persson, ordförande för Global Utmaning. Med Anna i vårt team kommer vi att kunna utveckla vårt arbete med Hållbara städer ytterligare. Globala utmaningar måsten kunna hanteras lokalt och det finns ett stort behov av erfarenhetsutbyte i världen.

Global Utmaning arbetar sedan 2010 med hållbara städer , och en rad samarbetspartners finns med. Bland andra Familjebostäder, HSB, SKL, PwC och Skandia. Till verksamheten finns även ett tvärvetenskapligt råd kopplat. Anna Rygård ser fram mot sin nya roll som programchef.
- Jag tycker att kombinationen av vetenskap och praktik är spännande och trivs i gränslandet mellan privat och offentlig verksamhet, säger hon.

För ytterligare kommentarer och information:

Anna Rygård, +46(0)70 644 02 46, anna.rygard@globalutmaning.se

Kristina Persson, +46(0)705 95 99 48, kristpers@gmail.com

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.