NOFF, nordiska oberoende förlags förening

Anna von Scheele ny ordförande för tredje största aktören på förlagsmarknaden i Sverige

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2016 13:07 CEST

Föreningen Noffs huvudsyfte är att vara en röst i såväl övergripande som utgivningsnära branschfrågor för våra medlemmar och vara inkörsporten för nya förlag som vill utvecklas. Föreningen grundades 1995 och har idag över 230 medlemsförlag som tillsammans omsätter 500 - 600 miljoner kronor årligen – en storlek som gör Noff till den tredje största förlagsaktören i Sverige.

Från och med 2016-03-19 har NOFF en ny styrelse, där ny ordförande är Anna von Schéele, VD för ljudboksförlaget A Nice Noise. Hon säger:

"Det skall bli rolig och utmanande att fortsätta Noffs arbete meddelsden centrala nätverks- och erfarenhetsutbytesbiten för förlagen och dels med bokhandlar och andra förlagsintressanta partners. Branschen är i ständig utveckling och sedan alltid gäller det att syns man inte så finns man inte. Och i en vardag där små titlar tenderar att försvinna bland mastodontsäljarna är det en utmaning att höras och sälja. Där hoppas jag vi kan erbjuda bra kompetensutveckling, pepp och inspriation för medlemsföretagen och bibehålla den goda relationen till handlarna."

Nya styrelsen består även av: Ewa Åkerlind som driver Ordberoende förlag sedan 2013, Katarina Sandart, Redaktionschef på Kalla Kulor Förlag, Sofia Ejheden, Förläggande redaktör på Printz Publishing, Johanna Svenonius, Creative Director på Papillo Stockholm, Lasse Jexell, Försäljare på Piratförlaget och Hanna Bühlmann som driver Glimra Förlag.

"Under de senaste tre åren har vi fått till bra avtal mellan Noff och bland annat Stjärndistribution, möjlighet att presentera en medlemskatalog till bokkedjornas centralinköp för de förlag som inte har en egen säljrepresentation liksom att våra vassaste förlag fick presentera sin utgivning på Akademibokhandelns inköpsdagar," säger avgående ordförande Hans Olov Öberg, VD för Kalla Kulor Förlag.

Noff är branschorganisationen för de mindre och medelstora, oberoende bokförlagen. Noff har ingen nedre eller övre gräns för förlagens storlek. Förlaget skall ha givit ut en bok. Och våra medlemmar växer starkt varje år – delvis, vill vi tro, som ett resultat av flitigt nätverkande med likasinnade.