Lux Dag för Dag

Anne Gros gästspel på Lux

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2013 15:30 CEST

Torsdagen den 25 april kommer Anne Gros till Lux Stockholm för ett vingästspel på Lux. Vinleverantören Gullberg by Stockwine kommer också finnas på plats för att berätta för er om Anne och hennes viner. Sju av dem får ni prova till denna meny under kvällen.

Brynt smörbakad regnbågslax, picklad lök och rapsmajonnäs
Krämig kycklingsoppa med tryffelvinaigrette
Lättrökt och halstrad renkalv med kryddsallad och toppmurklor
Rostad primörkyckling med anklever och stekt svamp
Vitlökskryddat stekt fläsk från Domta gård med kronärtskocka
Glass på yoghurt från Eskesta gårds mejeri med karamellkokt päron, nötkrisp och blå Luxa

Meny med drycker 1675 kr

Anne Gros
Anne Gros driver sin egendom i hjärtat av Bourgogne i den välkända byn Vosne-Romanée. Anne kommer från en familj med lång historik inom vin och idag finns hela 4 olika Gros domainer. Med stor respekt för tradition men alltid viljan att vara innovativ skapar här Anne några av områdets absoluta toppviner och är idag en av Bourgognes mest respekterade producenter. Alla vingårdar som Anne Gros arbetar i sköts enligt ekologiska eller i stor utsträckning biodynamiska principer och helt utan kemikalier. Anne är dock inte intresserad av någon form av certifiering då hon tycker att detta skulle ge henne mindre frihet i hennes arbete.

Minervois
Egendomen är ett samarbete mellan Anne Gros (Vosne- Romanée) och hennes man Jean-Paul Tollot (en av ägarna till Domaine Tollot-Beaut). Efter ett besök på vingårdar runt Cazelles så upptäckte
paret den fantastiska mångfalden i jordmånen och de åldrande vinrankorna. Beslutet var taget, här skulle de skapa vin! 14 hektar mark köptes på den norra kanten av Minervois som har samma höjd som de bästa gårdarna i Vosne-Romanée. Här är nätterna kalla och druvorna får en långsam mognad vilket resulterar i fina, rena viner. Anne och Jean-Paul har varit ett par i mer än 20 år men detta är första gången de samarbetar tillsammans i vingårdarna

Restaurang Lux Stockholm är ett familjeföretag som drivs av fem personer. Daniel Frick, Annette och Peter Johansson samt Lotta och Henrik Norström. Henrik har genom sina priser och stöd till unga talanger verksamt bidragit till att befästa Sveriges framgångsrika ställning på den gastronomiska världskartan.

Vår idé är att erbjuda dig det absolut bästa och senaste inom europeisk och nordisk gastronomi. Maten utvecklar vi från samarbete med handplockade lokala producenter från Uppland, Sörmland och bördiga Mälardalen. Våra sommelierer arbetar dagligen fram just de drycker som framhäver matupplevelsen ytterligare till varje unik rätt.
Vår princip är enkel. Ju närmare producent, desto färskare och smakrikare råvara. Och vi ger oss inte förrän vi hittat den perfekta rabarbern, kålroten eller aborren. Naturens lagar styr allting vi gör. Aldrig tvärtom. Därför är ett besök aldrig det andra likt beroende på när under året du kommer. Kalla det närproducerat, småskaligt, miljövänligt eller vad du vill. För oss är naturens gång det enda som betyder något. Både för vårt eget samvete som för din smakupplevelse.