Independent Living Institute Assistanskoll

Annelie Nordström, Ordförande Kommunal – ”Assistenter har för lite makt gentemot företag och brukare”

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2015 10:43 CET

Assistenter borde ha lika lång uppsägningstid som andra på arbetsmarknaden och att arbeta heltid borde vara norm. Brukaren och dennes anhöriga bör inte ha ansvaret för arbetsmiljöfrågor. Det menar Kommunals Ordförande Annelie Nordström.

Kommunals Ordförande Annelie Nordström sade nyligen i ett blogginlägg att brukaren och företagen har för mycket makt gentemot assistenten och att det är något ”fel i systemet”. Assistanskoll frågar Annelie Norström vad Kommunal vill ändra i personlig assistans.
– En assistent som är anställd av ett privat företag omfattas inte av Lagen om anställningsskydd, LAS. De flesta har visstidsanställning så länge uppdraget varar. Anställningsformen regleras i kollektivavtal istället för i LAS eftersom brukaren genom en annan lag, LSS, ges möjlighet att själv välja sin assistent. Det innebär att om kemin inte stämmer eller om det skär sig på något sätt kan man som arbetstagare får gå på dagen med endast två veckors lön.

Läs intervjun i sin helhet på Assistanskoll

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans