Annie Seel - Rallyprinsessan (The Rally Princess)

Rallyföraren Annie Seel och konstnären Catrine Näsmark i unikt samarbete för Världens Barn

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 00:44 CEST

Annie Seel och Catrine Näsmark i unikt konstsamarbete - målar tavla för Världens Barn.

Rally möter konst för en god sak.
I somras gjorde denna osannolika duo succé i Midnattssolsrallyt, då rallyföraren Annie Seel bjöd in kungamålaren Catrine Näsmark som kartläsare/co-driver i sin tävlingsbil. Catrine hade aldrig åkt en meter rally förut och fick en hisnande upplevelse i en helt ny värld.

Nu är det ombyta roller. Och uppdraget är att på en dag måla en tavla till förmån för Världens Barn. Annie ska här för första gången bli tavelmålare, och rutinerade konstnären Catrine blir hennes medmålare. Det här är en crossover som inte har gjorts förut: att en konstnär, live under tidspress ska hjälpa en nybörjare måla en färdig tavla från start till mål. Det kräver planering och expertis.

- Att måla en tavla kommer bli en ny utmaning för mig. Det är jättekul att min första riktiga tavla kan hjälpa Världens Barn. Med färgklicken Catrine Näsmark i "co-painter" stolen kan det inte gå fel, säger Annie Seel.

- Grunden till idén föddes för ett år sedan när jag var på Affordable Art Fair i Frihamnen. Jag kände inte Catrine då, men hon var faktiskt där och ställde ut, berättar Annie.

Catrine Näsmark är just nu aktuell med sin utställning "Back to my hoods" där bl a hennes porträtt av alla partiledarna visas.

- För mig blir det här en helt ny roll, att inte måla själv men ändå som ett rallyteam skapa en tavla. Och även hjälpa för en god sak på samma gång, det kan bara bli succé, säger Catrine Näsmark.

Annie Seel:

Rallyprinsessa och Sveriges mesta motorsportkvinna inom bil och mc, med VM-guld, Dakar och Everest på meritlistan. I år blev Annie historisk att som första svenska kvinna ha deltagit i Dakarrallyt både med bil och mc. Annie har en egen insamling till Världens Barn och är engagerad i flera andra välgörenhetsprojekt, ofta till hjälp för utsatta flickor och kvinnor. Aktuell med att planera nästa Dakarrally.

Catrine Näsmark:

Hovkonstnär och "Kungamålare", har målat av Kungen & Drottningen och fler gamla kungligheter. Nu i sommar hade hon vernissage i Almedalen med porträtt av alla partiledare inför valet. Aktuell med vernissage 3 sept "Back to my moods", Villa Pauli i Djursholm, Danderyd.

Om Världens Barn:

Riksinsamlingen Världens Barn pågår 27 sept - 4 okt 2014, och genomförs av Radiohjälpen i samarbete med hela Världens Barn-familjen: Afrikagrupperna, Clowner utan Gränser, Diakonia, Erikshjälpen, Föräldralösa Barn, Hoppets Stjärna, IM Individuell Människohjälp, IOGT-NTO-rörelsen, KFUM, Lions, Läkarmissionen, Plan Sverige, PMU, Rädda Barnen, SOS-Barn byar, Svenska Afghanistankommitten, Svenska Kyrkan, Svenska Röda Korset, Unicef Sverige, Vi skogen och We Effect.