Almis mediarum

Annika Sörenstam köper Almi Invests innehav i banbrytande bolaget Capillary Concrete

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2016 12:30 CEST

Golfikonen och världens genom tiderna mest framgångsrika damgolfare Annika Sörenstam blir storägare i Capillary Concrete i samband med att Almi Invest säljer sitt innehav. Bolaget har utvecklat en revolutionerande teknik som helt förändrar hur man bygger golfbunkrar och gräsytor världen över genom att bespara 90 % av bevattningsmängden. Med Annika i spetsen ska bolaget erövra USA marknaden.

Annika Sörenstam spelar en stor roll i utvecklingen av golfspelet globalt mot mer hållbara och miljövänliga golfbanor. Hon har följt Capillary Concrete under flera år och varit en minoritetsägare de senaste två åren. Bolaget grundades 2012 av den svenske golfentreprenören och greenkeepern Martin Sternberg och värderas idag till närmare 20 miljoner. Capillary Concrete ökade sin omsättning med ca 40 % mellan 2014 och 2015 och ser en likande utveckling för innevarande år.

Capillary Concretes patenterade teknik för att bygga bl. a golf-bunkrar möjliggör både snabb dränering och bevattning underifrån. Tekniken ger total fuktkontroll där sanden hålls helt ren och i perfekt konsistens.

• Jag ser stor potential i Capillarys teknik som besparar vatten och bidrar till att skapa världens finaste golfbanor. Nu ökar jag mitt ägarengagemang då jag ser att bolaget gör stor skillnad för både spel och skötsel av golfbanor. Tekniken kan även förändra hur gräsytor byggs i framtiden och kan ge stora effekter i områden världen över med vattenbrist och torka. Detta kan skapa ytterligare spännande affärsmöjligheter för bolaget och jag ser fram emot att stötta bolagets etablering på USA marknaden, säger Annika Sörenstam

Almi Invest var den första externa investeraren Capillary:

• Capillary har hittat sin unika nisch och ökar stadigt sin omsättning från år till år. Vi har tagit ett aktivt ägaransvar som tidig investerare under de första utvecklingsåren. Nu är det rätt timing att sälja vårt innehav till golfikonen och affärskvinnan Annika Sörenstam som aktivt kommer att arbeta med att utveckla bolaget på plats i samband med Capillarys expansionsplaner i USA, säger Joakim Winggren, Fund Manager på Almi Invest.

Över 4 000 golfbunkrar använder Capillarys teknik

Över 4 000 golfbunkrar har hittills installerats på över 400 banor i Skandinavien, Europa, Sydafrika, Asien, Australien och USA. Capillary Concrete® använder en speciell form av polymerer blandat med cement och ballast som ger materialet dess speciella fuktbalanserande förmåga. Under 2016 har Capillary Concrete® installerats på Le Golf National inför 2018 års Ryder Cup matcher i Paris. Även 100 åriga Gleneagles King´s Course har färdigställts med hela banans alla bunkrar, en bana som är rankad som Europas Golf Resort nummer 1.

För ytterligare information kontakta:

Joakim Winggren, Fund Manager, Almi Invest Västsverige, tel + 46 70 637 34 37 joakim.winggren@almiinvest.se

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almiinvest.se

Martin Sternberg, vd, Capillary Concrete, tel + 46 70 550 01 23 martin@capillaryconcrete.com

Mike McGee, Managing director ANNIKA Club59 Inc., mikem@annikaclub59.com

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi finns över hela landet via åtta regionala riskkapitalbolag. Almi Invest förvaltar fonder på ca 3 miljarder och portföljen består av ca 400 tillväxtbolag. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.