Independent Living Institute Assistanskoll

Annika Taesler, egenföretagare - "Att assistenterna är oumbärliga är nästan ett för litet ord"

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 16:11 CET

Personlig assistans är för Annika Taesler, 32, både en förutsättning för att komma upp ur sängen på morgonen och att kunna leva ett aktivt liv. Idag flyter livet med assistans på ganska bra för henne, men vägen dit har varit kantad av "trial and error". Samtidigt är hon oroad för vad som kommer hända med assistansen i framtiden.

Det periodvis ganska stimmiga caféet vid Globen där Assistanskoll träffar Annika Taesler fungerar ibland som hennes arbetsplats, men som frilansjournalist och föreläsare kan jobbet vara utspritt över hela landet. Sedan drygt ett halvår åker hon ofta till Stockholms universitet där hon som bäst läser in en andra mastersexamen, i historia.
Efter en ridolycka 2003, då Annika Taesler föll av en skenande häst och bröt nacken, har hon varit förlamad i hela kroppen. Sedan hon kom hem från sjukhuset tio månader senare har hon varit beviljad personlig assistans dygnet runt. Assistenterna behöver hjälpa till med alla fysiska moment. Ja, utan dem kommer hon inte överhuvudtaget inte upp ur sängen på morgonen, förklarar hon.

Läs artikeln i sin helhet på Assistanskoll

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans