Megger Sweden AB

Annorlunda hjälp till Balkan uppmärksammas av Serbiens ambassadör

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 16:09 CEST

Megger Sweden har donerat elektrisk provutrustning för att bidra till en säker och fungerande strömförsörjning på västra Balkan. Serbiens ambassadör tackar personligen med ett ”Certificate of appreciation”.

I maj i år drabbades länderna: Serbien, Bosnien Hercegovina och Kroatien av det kraftigaste regn man upplevt på över 120 år. Översvämningen och de efterföljande jordskreden fick förödande konsekvenser och behovet av hjälp var stort.

Medveten om situationen kom Zoran Stanisic på idén om hur hans arbetsgivare, Megger skulle kunna bidra med teknisk hjälp. Genom att donera begagnad elektrisk provutrustning skulle Megger på så sätt kunna medverka till att kraftverkens kritiska komponenter skulle kunna testas för att säkerställa en fungerad elproduktion.

– Är det verkligen sant att någon tänker på oss? utbrast Jovan Jovic, Teknisk direktör på JP Elektromreža Srbije (EMS), när Zoran Stanisic, meddelade att Megger ville donera elektriska provningsinstrument till dem. EMS ansvarar centralt för stora delar av strömförsörjningen på västra Balkan (generering och underhåll), bland annat för kraftverket, Nikola Tesla som genererar elektricitet till i det närmaste halva Serbien.

Läget var minst sagt kaotisk efter översvämningarna. Ett flertal kraftverksanläggningar och system hade hamnat under vatten och behovet av underhåll och att testköra komponenter i de olika kraftverken var omfattande. För att möta detta behov skickades sex begagnade provningsinstrument till EMS i Serbien. Zoran Stanisic åkte själv till staden Obrenovac i början av juni för att hjälpa till på plats när provningsinstrumenten från Megger anlände.

När ryktet om Meggers donation nådde Serbiens ambassadör Dr Dušan Crnogorčević, hörde han genast av sig för att personligen tacka Zoran Stanisic och Megger. Han betonade hur han uppskattade att någon tänkt på folkets behov utöver förnödenheter, och att även teknisk hjälp behövs efter en katastrof. Några dagar senare kom även ambassadörens officiella "Certificate of appreciation" till Megger.

Megger utvecklar och tillverkar bärbar elektrisk testutrustning. Meggers produkter hjälper dig vid installation, förbättrar effektiviteten, minskar kostnaderna och förlänger livslängden avseende dina eller dina kunders elanläggningar.

Sedan slutet av 1800-talet har Megger utvecklat och tillverkat test- och mätinstrument för elektriska mätningar för förebyggande underhåll, felsökning och driftsättning. Meggers produkter har hjälpt kunder över hela världen med att förbättra deras anläggningars effektivitet, minska kostnader, förlänga livslängden på utrustning och genom trendanalyser förutse fel på utrustningen och framtida funktion. Megger har lokala kontor på många platser med säljteam och distributörer över hela världen. Produktionsanläggningar finns i Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA.