Södra Teatern

Anonym omskakande blogg från krigets Bagdad

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 14:08 CEST

Riksteaterns uppsättning Baghdad Burning får premiär på Södra Teatern i Stockholm den 8 oktober. Föreställningen bygger på den verkliga bloggen Baghdad Burning - Girl Blog from Iraq. Den ger en unik inblick i hur det är att leva mitt i en världskonflikt och har fått en stor läsekrets världen över. Skådespelaren Aminah Al Fakir Bergman, journalisten Tona Ishaq och Nidhal Fares, tidigare skådespelare på Nationalteatern i Bagdad, medverkar.

I augusti 2003 började den då 24-åriga Riverbend skriva dagbok på nätet och rapportera om sina upplevelser i Bagdad, svidande och skarpa ögonvittnesskildringar om vardagslivet i en krigszon. I bloggen berättar Riverbend omväxlande om sig själv, sin familj och sina vänner, om regimskiftets  politiska konsekvenser och hur den tilltagande fundamentalismen kränker människors frihet och rättigheter. Riverbends blogg har varit tyst sedan oktober 2007.

- Vinklingen av krigets Irak har varierat beroende på vem som skrivit. Politisk och ideologisk hårdvaluta har varvats med ögonblicksskildringar från de drabbade. Riverbend skriver oförtrutet om vardagen, om hur livet ständigt förändras genom invasionen och kriget och hon reflekterar över politikens och religionens maktspel. Oberoende av allt brus upplåter hon sin röst. Utmaningen i mitt arbete har varit att vaska fram ett år med kriget i Bagdad, utan att förminska den mångfacetterade bild som Riverbend förmedlar, säger Marie Persson Hedenius som dramatiserat bloggen som ligger till grund för uppsättningen. Hela tiden har Riverbend förblivit anonym, men hennes blogg har fått stor internationell uppmärksamhet.

Bloggen finns i bokform, utgiven av den brittiska förläggaren Marion Boyars, vilket har lett till flertalet priser, bland annat Samuel Johnson Prize for Non-Fiction och The Lettre Ulysses Prize for Reportage. Därefter lanserade The Feminist Press böckerna i USA, och en annan dramatisering av texterna har satts upp på bland annat The West End Theatre i New York.

- Riverbend tar mig så nära verkligheten i krigets Bagdad. På ett sätt som ingen medierapportering i världen kan förmedla, får hennes blogg mig att känna och förstå vad det innebär att leva mitt i ett krig, säger regissören Gustav Deinoff.

Under repetitionsarbetet deltar hela produktionsteamet och skapar tillsammans med regissören Gustav Deinoff en dokumentärteater - här och nu. Aminah Al Fakir Bergman kommer att bära Riverbends textoch ansvarar även för de musikaliska inslagen i produktionen. Nidhal Fares, skådespelare som kom från Bagdad till Sverige i november 2006, medverkar förutom i några andra roller även som sig själv och bidrar med sina egna erfarenheter från Irak. Tona Ishaq som är radiojournalist gör alla faktainslag och dessutom medverkar hon på scenen. Johan Nordquist är bildproducent och ansvarar för de dokumentära bildinslagen som utgör en stor del av föreställningen. Baghdad Burning har fått exklusiva bildmaterial från Irak avUrban Hamid, svensk journalistsom arbetat mycket i Irak.

Dramaturgen Marie Persson Hedenius har tidigare bland annat dramatiserat Maria Svelands roman Bitterfittan på Uppsala Stadsteater.Gustav Deinoff regisserade senast Spets: Familjelycka och Concha tu madre för Riksteatern.

Läs Riverbends blogg på riverbendblog.blogspot.com

"Baghdad burning - burning security" Olika perspektiv om Irak
8 oktober kl 16:30 - 18:00 Södra bar
Med Joel Ahlberg från Folke Bernadotte akademin och Eva Zillen Kvinna till Kvinna plus inbjudna gäster
Moderator: Fredrik Quistberg, journalist och författare

Baghdad Burning, Södra Teatern, 8 oktober kl 19:00, 9 oktober kl 20:00.
Därefter turné i hela landet.

Södra Teaterns pressrum med bilder och möjlighet att lyssna hittar du på:

www.sodrateatern.com/press
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar\Head of Public Relations\anneli.gunnar@sodrateatern.com

SÖ D R A T E A T E R N - en del av Riksteatern

Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt
Sweden's Foremost International Venue \ Music \ Theatre \ Debate