Anoto Group etablerar kontor i Silicon Valley

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 09:25 CEST

Anoto Group etablerar kontor i Silicon Valley för att expandera inom nya affärsområden och samtidigt ytterligare förstärka samarbetet med LeapFrog avseende ”pentop computing”

Jim Marggraff, en av LeapFrogs grundare och medlem i företagsledningen, har utsetts som ansvarig för att etablera Anoto’s nya verksamhet i Silicon Valley, Kalifornien, för att fokusera på utveckling och försäljning av interaktiv media, verktyg och mjukvara för standard ”pentop computers”.

Anoto Group AB, världsledande inom området överföring av handskrift från papper till digitala media annonserar idag att LeapFrog’s (NYSE: LF) Executive Vice President Worldwide Content, Jim Marggraff, har utsetts tilll ny VD för Anoto, Inc, ett helägt dotterbolag till Anoto Group AB. Jim Marggraff kommer att etablera företagets kontor i Silicon Valley med ansvaret för att driva utvecklingen för en ny kategori inom området digitala pennor och papper – ”pentop computing”.

Anoto är den världsledande leverantören av teknologi för digitala pennor och papper till Logitech, Maxell, Nokia, Hitachi och hundratals andra Anoto partners. Den digitala pennan överför handskriven information från papper till vilken dator, mobiltelefon, PDA, fax eller informationsbank som helst där informationen kan behandlas som anteckningar, e-mail eller data från pappersformat till privatpersoner eller företag. Tidigare i år tillkännagav Anoto ett teknologilicensavtal med LeapFrog för en gemensam utveckling av en ny plattform där Anotos teknologi för digital pennor och papper utnyttjas. Jim Marggraff och hans team från LeapFrog var pionjärer i utvecklingen av ”Fly Pentop Computer”, ett helt nytt koncept inom interaktivt papper. Marggraff är också skaparen av LeapFrogs framgångsrika produkt LeapPad men även andra produkter utvecklade inom LeapFrog.

“Pentop computing utgör en utveckling av pappersbaserad multimedia, nu använd av 20 miljoner barn och vuxna världen över genom vår banbrytande portfölj av LeapPad produkter. Vi anser att denna nydanande tekniska plattform har möjligheten att bli lika oumbärliga som papper och penna”, säger Tom Kalinske, Chief Executive Officer inom LeapFrog Enterprises. ”Som tidigare har visats av vår nya FLY Pentop Computer, så erbjuder detta media helt nya möjligheter inom området utbildningsapplikationer. Vi ser dessutom redan att det finns en stor potential för att erbjuda nya möjligheter inom personlig produktivitet, affärsapplikationer, applikationer i skolan, underhållning, handel och mycket mer”.

“Anoto Inc. och Jim kommer arbeta aktivt för att driva och vidareutveckla dessa möjligheter för partners till LeapFrog och Anoto, samt andra företag som har ett intresse av att utveckla applikationer för pennbaserade plattformar, mjukvara och innehåll”, säger Kalinske. ”Vi är mycket glada över att Jim kommer att driva utvecklingen för att utvidga denna produktkategori och vårt produktinnehåll gentemot kundgrupper utöver LeapFrogs nuvarande.”

“Det gläder mig att ha möjligheten att fokusera på att utvidga marknaden för digitala pennor och pappersbaserade produkter som LeapFrog har initierat med sin FLY Pentop Computer.

Jag är övertygad om att FLY kommer att visa sig vara den mest kraftfulla inlärningsplattformen hittills i LeapFrogs portfölj”, säger Marggraff.

“Genom att leda Anotos ansträngningar att utveckla en standard för ”pentop computing”, baserad på Anotos kärnteknologi, kommer vi att driva anpassningen globalt till alla åldersgrupper och till nya kundsegment tillsammans med Anoto, LeapFrog, våra partners och nya företag”, fortsätter Marggraff. ”Anotos funktionalitet utgör den saknade länken mellan pappersvärlden och den digitala världen och möjliggör starten till en helt ny industri.”

Örjan Johansson, koncernchef Anoto AB tillägger, “Vi är övertygade om att vi närmar oss en vändpunkt avseende digitala pennor och pappersteknologi. Jim delar vårt synsätt och vår entusiasm för denna innovativa teknologi och han kommer dessutom att ytterligare stärka vårt samarbete med LeapFrog.”

LeapFrog lanserar sin uppsskattade FLY ”pentop computer” hos återförsäljare i USA under oktober månad(www.liveonthefly.com). FLY ”pentop computer” är en ny ledande plattform, utvecklad för att sammanföra datorinteraktivitet till det mest användarvänliga gränssnittet av alla – papper och penna. FLY ”pentop computer” är den första konsumentenheten som ger användaren realtids audio feedback när man skriver och ritar på ett speciellt FLY-papper, där teckningen plötsligt får liv. Till exempel, en FLY ”pentop computer” användare kan teckna en räknare, röra vid de handritade siffrorna och funktionerna för att genomföra en beräkning och dessutom höra svaret presenterat via FLY ”pentup computer”. En användare kan också skriva ett ord och höra det översatt till ett annat språk, eller spela på ett piano eller trumset och sedan spela upp det. FLY kommer att i butik kosta $99.99 och riktar sig främst till ungdomar från 8 till 14 års ålder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Örjan Johansson

Jim Marggraff
Anoto, Inc.
US: +1 925 324 0110

Ebba Åsly Fåhraeus
Director Marketing

Anoto Group AB
är ett svenskt, högteknologiskt företag med unika lösningar för överföring av handskrift från papper till digitala media och inläsning av tryckt text. Företagets produkter och tjänster bygger på digital kamerateknik och bildbehandling i realtid. I dag arbetar Anoto Group med två varumärken: Anoto®– en totallösning med pappers-, penn- och serverteknologi som kopplar samman skrivpapper med den digitala världen och C-Pen® – en läspenna som kan lagra, översätta och skicka tryckt text. Anoto Group har drygt 100 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Stockholm, Boston och Tokyo. Större ägare är bland andra Norden Technology, Logitech International S/A, Robur och DNB. Anoto Group:s aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anotogroup.com

LeapFrog Enterprises, Inc
LeapFrog Enterprises, Inc. (NYSE:LF) är ledande inom utveckling och distribution av innovativa, teknologibaserade läromedel och egenutvecklade kringprodukter avsedda för att åstadkomma effektiv och intressant inlärning för alla åldersgrupper, hemma och i skolan, runtom i världen. LeapFrog i Emeryville, Kalifornien har utvecklat en produktfamilj med inlärningsplattformar, som aktiveras tillsammans med mer än 100 interaktiva mjukvaruprodukter som täcker viktiga ämnen som fonetik, läsning, skrivning, matematik, musik, geografi, samhällsvetenskap, stavning, ordkunskap och naturvetenskap. Utöver detta har företaget skapat mer än 35 fristående läromedel för barn från 0-16 år. LeapFrog’s prisbelönta amerikanska konsumentprodukter finns på sex olika språk hos större återförsäljare I fler än 25 länder runtom i världen. LeapFrog SchoolHouse läroplaner finns nu i klassrum runtom i hela USA med mer än 200 interaktiva böcker och 450 kunskapskort som representerar mer än 6 000 sidor med undervisningsmaterial. För mer information besök www.LeapFrog.com.