Anoto Group AB

Anoto lanserar ADK 2.0 – Anoto:s utvecklingsverktyg för effektivare formulärhantering

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2003 12:38 CET

Anoto lanserar andra generationen av utvecklingsverktyget ADK. Releasen omfattar Graphical Design Kit 2.0, Software Development
Kit 2.0 för nätverksbaserade tjänster samt Software Development Kit 2.0 för PC applikationer. De nya produkterna stödjer design av pappersprodukter såväl som utveckling av applikationer som kan användas tillsammans med alla digitala pennor med Anoto funktionalitet. ADK försäljning sker via distributionspartners samt via Anoto.

Intresset från företag som vill utnyttja Anoto funktionaliteten till kostnadsbesparande effektivisering vid till exempel inmatning av information i blankett- och formulärhantering är stort. Den andra generationens ADK fokuserar i först hand på att förbättra formulärhantering baserad på Anoto funktionalitet.

”ADK används för att underlätta en snabb och bred penetration av en mängd tillämpningsområden inom bland annat logistik, inventering samt journal- och recepthantering inom sjukvården. Anoto funktionaliteten är skalbar, har en låg kostnad och kan enkelt anpassas för varje företags specifika önskemål, säger Örjan Johansson, VD för Anoto Group AB. ”Vi släppte den första generationen av utvecklingsverktyget 2002. Det har sålts till över 100 partners som idag erbjuder olika formulärlösningar till sina kunder. I år har vi sett flera kommersiella lanseringar av tjänster med Anoto funktionalitet som våra partners utvecklat med hjälp av vårt utvecklingsverktyg. Och ännu fler är på gång. Överhuvudtaget kan vi säga att företagslösningar med Anoto funktionalitet börjar ta fart i användande och volym.

“ADK är ett fantastiskt verktyg för företag som vill dra nytta av och utnyttja potentialen i Anoto konceptet för att utveckla pappersbaserade tjänster. Vi har och kommer att fortsätta använda ADK för att utveckla och implementera formulärtjänster för våra kunder”, säger Pierluigi Cernieri, CEO Sistematica Italy.

Graphical Design Kit (GDK)
Graphical Design Kit (GDK) vänder sig till grafiska designers, som med dess hjälp kan utveckla den grafiska delen av applikationer och tjänster med Anoto funktionalitet.
Anoto mönstret trycks på olika typer av papper och pappersprodukter, som därigenom ges olika funktioner.

Software Development Kit (SDK)
Software Development Kit (SDK) finns nu i två versioner och vänder sig till mjukvaruutvecklare som utvecklar applikationsmjukvara för tjänster med Anoto funktionalitet. När man använder SDK 2.0 för nätverksbaserade tjänster ligger applikationsmjukvaran på en server och utgör den delen av tjänsten som nyttjar informationen som slutanvändaren skapar med den digitala pennan på det digitala papperet med Anoto funktionalitet. Detta SDK innehåller även delar för test och verifiering av en utvecklad applikation.

Anoto lanserar även andra generationen av SDK för PC applikationer. En PC applikation körs på en PC och får informationen från den digitala pennan när den kopplas till PCn via en dockningsstation eller kabel. PC applikations utveckling med SDK är möjligt med alla digitala penn varumärken utom Sony Ericssons Chatpen.

För närmare produktinformation: www.anoto.com

För mer information kontakta:
Charlotte Laveson
Informationschef
Anoto AB

Anoto Group AB
är ett svenskt, högteknologiskt företag med unika lösningar för överföring av handskrift från papper till digitala media, inläsning av tryckt text samt intelligent kameraövervakning. Samtliga produkter och tjänster bygger på digital kamerateknik och bildbehandling i realtid. I dag arbetar Anoto Group med tre varumärken: Anoto®– en totallösning med pappers-, penn- och serverteknologi som kopplar samman skrivpapper med den digitala världen, C-Pen® – en läspenna som kan lagra, översätta och skicka tryckt text, samt WeSpot™ – en hård- och mjukvaruplattform för intelligent kameraövervakning. Anoto Group har drygt 180 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är Ericsson, Logitech International S/A och Capital Group. Anoto Group aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista Attract 40 under tickern ANOT. För mer information: www.anotogroup.com