Anoto Group AB

Anoto Live Pen Pro Produktion startar för japanskt finansiellt företag

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 12:42 CET

Lund den 22 februari 2016 – Anoto Group AB (publ) den globala ledaren i digital skrift- och ritningslösningar har startat massproduktion av hårdvarukomponenterna enligt avtal med ett av Japans största finansiella företag. Kontraktet som meddelades i augusti 2015 innebär att 29 000 Anoto Live PenTM Pro enheter kommer att användas tillsammans med Anotos mjukvara för digital skrift.

Som meddelades i december 2015 blev tillverkning försenad. Nu har alla nödvändiga tester genomförts och massproduktion påbörjas omedelbart i enlighet med den reviderade tidplanen.

Kundens säljstyrka kommer att använda Anotos digital penna och papperslösning som en integrerad del av deras nya försäljningsprocess för försäkringar. Köpare av försäkringar kommer att använda Anoto Live Pen Pro för att fylla i medicinsk och personlig information samt för underskrift, vilket innebär att det inte är nödvändigt att skanna eller stansa informationen. Anoto Live Pen Pro är också utrustad med en kamera som gör det möjligt att dokumentera kundens ID-handlingar för att uppfylla krav från myndigheter. Genom att använda denna lösning kommer den interna processtiden förbättras, felaktigheter undvikas och papperskonsumtionen minska.

Anoto kommer att leverera till kunden veckovis och förväntar full leverans i slutet av mars 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05
Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund
www.anoto.com

Om Anoto Group
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar. Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst iklassen avseende digitala anteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering.
Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.

För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,
Följ oss på Twitter: @anoto

Press Kontakt:

För Anoto:

press@anoto.com

(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.