Anoto Group AB

Anoto och Cima NanoTech skapar Anoto Enabled Touch Systems

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 07:35 CET

Lund och Singapore den 8 februari 2016 – Anoto Group AB (publ) och Cima NanoTech meddelar att bolagen kommit överens om att samarbeta för att kombinera Anotos digital pennteknologi med Cima NanoTechs SANTE-teknologi för stora skärmar. Samarbetet innebär att Anotos patenterade mönster integreras med SANTE ProTouch projected capacity touch moduler för att skapa och erbjuda Anoto Enabled Touch system. Initiativet för samman Anotos ledarskap inom peninput för flera ytor med hög precision med Cima Nanotechs innovationer inom multi-touch skärmteknologi. Den gemensamma ambitionen är att bli marknadsledare för stora interaktiva skärmar genom gemensam marknadsföring, affärsutveckling, försäljning och initiativ för teknisk utveckling.

”Anoto skapar fundamentet för att möta efterfrågan på friktionsfri digital input, samarbete och produktivitet för samtliga potentiella skrivytor”, säger Stein Revelsby, VD för Anoto. ”Samarbetet med Cima NanoTech passar perfekt med vår produktportfölj för skärmar från 40 tum och större och fungerar friktionsfritt med våra digitala skrivinstrument.”

Cima NanoTech’s SANTE ® själv-strukturerande nanopartikelteknologi är en elektriskt ledande ytbehandling som bildar ett stokastiskt kopplat nätverk. Detta möjliggör konstruktionen av touchskärmar i storformat med extremt snabba svarstider idealiska för en mängd applikationer som interaktiv digitala skärmar, kiosker, försäljningsmaskiner, tabletops och whiteboards. SANTE ProTouch moduler kommer att stödja Anotos digitala peninput med hög precision, vilket kommer att skapa det nya Anoto Enabled Touch System, en kraftfull, interaktiv lösning för skärmar med stort format som kan användas för bättre samarbete och högre produktivitet.

”Anotoinspirerade kreativa lösningar är den perfekta kombinationen med Cima NanoTech. Som bolag pushar vi passionerat gränserna för den sociala upplevelsen genom touch, och integrationen av Anotos pennteknologi med hög precision med vår ultra mottagliga touchmoduler kommer att verkligen ta kreativitet och samverkan till nya nivåer”, säger Jon Brodd, VD för Cima NanoTech. ”Vi är entusiastiska över att Anoto valt SANTE-teknologi för Anoto Live.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05

Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund

www.anoto.com

Om Anoto Group
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar.

Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst i klassen avseende digitala anteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering.
Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.
För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,
Följ oss på Twitter: @anoto

About Cima NanoTech

A global leader in digital writing and drawing solutions, Anoto's technologies enable high-precision pen input on nearly any type of surface - from capturing and digitizing handwritten notes and business forms on paper of any size to designing, creating and collaborating directly on large interactive displays, whiteboards, and walls up to 24 feet. The alignment with Cima strengthens Anoto’s portfolio with respect to large interactive displays, and further solidifies the company’s leadership position in offering a comprehensive, multi-surface, precision writing and drawing solutions for use by individuals, teams and organizations.

Cima NanoTech and Anoto will both be exhibiting at Integrated Systems Europe (ISE) taking place in Amsterdam February 9-12. To learn more about the companies’ joint and individual offerings visit their booths:
Anoto – Hall 9, Booth C100

Cima NanoTech – Hall 8, Booth N326

Press Kontakt:

Anoto:

press@anoto.com

(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.