Anoto Group AB

Anoto och Polyvision tar digitala interaktiva whiteboard till utbildningsmarknaden i EMEA

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 08:46 CET

Lund och Genk i Belgien - 25 januari 2016 – Anoto Group AB och Polyvision NV, ett bolag i Steelcasekoncernen meddelar idag att de utvidgar sitt existerande samarbete till att sälja och distribuera digitala whiteboard med digital penna och lösningar till utbildningsmarknaden i Europa, Mellan Östern och Afrika. Enligt detta avtal kommer Anoto utvidga och förstärka sin rörelse med tillverkare av whiteboard inom EMEA genom att konsolidera Polyvisions patenterade CeramicSteel whiteboardteknologi med Anotos produktportfölj för att kunna erbjuda ett komplett paket av digitala samarbetslösningar för klassrum.

”Vi fördjupar vårt strategiska samarbete med Polyvision för att kunna erbjuda betydligt fler lösningar inom EMEA”, säger Stein Revelsby, VD för Anoto Group AB. ”Detta kommer att ge oss möjlighet att bygga på den starka grund som vi skapat med Anoto Live Board Kit och därigenom kommer vi att med Polyvisions whiteboards nå ut till ännu fler klassrum och föreläsningssalar.”

Anoto kommer att framöver förse marknaderna inom EMEA med Polyvisions CeramicSteel-plattor som en del av Anotos Live Board Kit, vilken också innehåller digital penteknologi, mjukvara och tillbehör. Whiteboardtillverkare kan använda denna sats till att bygga helt interaktiva whiteboardlösningar för utbildningsmarknaderna inom EMEA.

”Genom att utvidga vårt samarbete med Anoto kommer våra CeramicSteel whiteboards att nå ut till ännu fler lärare och studenter än tidigare”, säger Krystian Slupecki, Polyvisions Business Development Manager för EMEA. ”Vi har tillförsikt i den gemensamma styrkan hos Polyvisions och Anotos teknologier för dominans i regionen och ytterligare överbrygga gapet mellan den analoga och den digitala världen inom vertikalen för utbildning.”

Polyvisions patenterade CeramicSteel whiteboard är optimerad för såväl projicerade bilder och annat innehåll som för suddning och stödjer både traditionella lärometoder och integration av modern teknologi. Medan användningen i klassrum av digitala medier och samarbetsteknologier fortsätter att öka fungerar Polyvisions whiteboards som en multifunktionell yta för såväl projicerat innehåll som högkvalitativ skrivupplevelse.

En global ledare för lösningar inom digital skrift och ritning: Anotos teknologi, olika licensieringslösningar och Anotomärkta produkter möjliggör peninput med hög precision på i stort sett vilken yta som helst – från fångst och digitalisering av hanskrivna anteckningar och affärsformulär på papper av vilken storlek som helst till skapande och samverkan direkt på interaktiva skärmar, whiteboards och väggar upp till 24 fot.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05
Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund
www.anoto.com

Om Anoto Group
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar. Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst i klassen avseende digitalaanteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering. Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.
För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,
Följ oss på Twitter: @anoto

About Polyvision NV, a Steelcase Company
Polyvision, a leading manufacturer of CeramicSteel surfaces, creates unmatched, sleek, smooth surfaces that are made to endure- beautifully. For more than 50 years, the company has consistently produced durable and sustainable CeramicSteel that is Cradle to Cradle CertifiedCM. Polyvision is the number one writing surface in the world and also covers a wealth of architecture and infrastructure globally. Made for life, Polyvision surfaces defy scratches, graffiti, weather, pollutants, fire and more. For more information visit www.polyvision.com.

About Steelcase
For over 100 years, Steelcase Inc. has helped to create great experiences – wherever work happens – for the world’s leading organizations, across industries. We demonstrate this through our family of brands – including Steelcase®, Coalesse®, Designtex®, Details®, Polyvision® and Turnstone® .Together, they offer a comprehensive portfolio of architecture, furniture and technology products and services designed to unlock human promise and support social, economic and environmental sustainability. We are globally accessible through a network of channels, including over 800 dealer locations. Steelcase is a global, industry-leading and publicly traded company with fiscal 2014 revenue of $3.0 billion.

Press Contact:

For Anoto:

press@anoto.com
(+1) 415-955-8500

For Polyvision:

Krystian Slupecki
kslupecki@polyvision.com

+32.471.246.292

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.