Anoto Group AB

Anoto och RamQuest sluter avtal med exklusivitet avseende INKWRX och digitalisering av inteckningsprocess

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 08:02 CET

Lund den 22 februari 2016 – Anoto Group AB (publ) meddelar att bolaget slutit ett avtal med exklusivitet med RamQuest, Inc. baserat i Texas, ledaren inom lösningar för lagfarter och betalningar avsedda för lagfartsindustrin i USA, för integration av INKWRXTM datafångstplattform. INKWRXs teknologi kommer att användas för lansering av av RamQuests egen Inx digitala pennlösning som är utformad för att automatisera digitaliseringen av formulär nödvändiga för genomförandet av lagfarts- och betalningsaspekterna i en fastighetstransaktion. RamQuests mjukvara för tillskapande av lagfarter används för att underlätta uppskattningsvis två miljoner fastighetstransaktioner per år. RamQuest kommer att använda teknologin enligt ett tioårigt avtal för att erbjuda Inx-lösningen till mer än 30 000 ombud i USA vilka erbjuder lagfarts- och betalningstjänster.

”INKWRX är en beprövad lösning som kan öka effektiviteten och reducera operativa kostnader inom en mängd industrier som normalt arbetar med pappersformulär” säger Edward Belgeonne, grundare och VD för INKWRXTM (Destiny Wireless, Inc). ”Genom att hjälpa våra kunder att minska eller t.o.m. eliminera beroendet av manuella pappersbaserade processer kan de lättare möta kraven i informationsåldern och i högre grad fokusera på värdetillväxt. Vi ser fram emot att arbeta med RamQuest för att leverera dessa fördelar till lagfarts- och inteckningsindustrin.”

INKWRX är en webbaserad plattform för datafångst som gör det möjligt för företag att arbeta utan papper eller med ett minimum med papper genom användningen av Anoto-papper, digitala formulär och digitala pennor vilka integreras sömlöst med företagets existerande system och arbetsflöden. INKWRX används för att förbättra processer relaterade till fångst, digitalisering och processande av information inhämtad genom olika inputmetoder. Baserat på INKWRX RamQuests nya Inx kommer att ge lagfartsombuden förmånen av elektroniska kopior av varje underskrivet dokument vilka kommer att kunna nås genom ett fåtal musklick samt möjligheten att omedelbart och på distans sända dessa kopior till alla som deltar i fastighetstransaktionen. Implementeringen av INKWRX-teknologin kommer att ta sex månader.

”Med miljoner av transaktioner som genomförs med pappersformulär kommer lanseringen av Inx-lösningen förväntas ha en väsentlig positiv påverkan på fastighetsprocesser” säger Paul Bandiera, President för RamQuest, Inc. ”Vår lösning för fastighetstransaktioner är utan motstycke på vår marknad, och Inx kommer att göra det möjligt för oss att ta lösningen till nästa nivå inte bara när det gäller effektivitet och minskade kostnader utan kommer också att stödja initiativen från Finance Protection Bureau att förbättra konsumenters upplevelse i samband med köp av hus.

“Vi är glada över att ha ingått detta långsiktiga strategiska partnerskap med RamQuest på den amerikanska inteckningsmarknaden och att leverera vår hårdvara och INKWRXs mjukvarulösning i en transaktionsbaserad modell” säger Stein Revelsby, VD för Anoto Group AB. ”Vi ser fram emot lansering av tjänsten efter den sex månaders långa implementeringsfasen och om minimiåtagandena för exklusivitet möts, kommer affären att ha en väsentlig betydelse för Anotos omsättning och bruttomarginal. Vi ser en mycket stor potential i vår teknologi och RamQuests nya e-transaktionslösning när den amerikanska intecknings- och lagfartsmarknaden digitaliseras.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05

Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund

www.anoto.com

Om Anoto Group
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar.Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst iklassen avseende digitala anteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering.
Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.

För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,
Följ oss på Twitter: @anoto

About INKWRX.
INKWRX™ is a web-based digital data capture platform which allows businesses to go paperless or paper-lite; capturing important business information effortlessly using tablets or digital pens. By moving customers from pure paper forms to digitally-integrated ones, INKWRK reduces paperwork delays and helps build custom workflows that integrate with a company’s current system. Founded in 2002, Destiny Wireless Ltd now trading as INKWRX became a subsidiary of Anoto Group AB in August 2011.

To learn more about INKWRX™, visit: www.inkwrx.com.

About RamQuest, Inc.
RamQuest, Inc. is a Texas-based corporation that has been serving the title industry since 1991.As the provider of the industry’s most comprehensive title and settlement solutions, RamQuest products are currently in use for closings in all 50 states.

For more information about RamQuest, visit www.ramquest.com.

Press Kontakt:

För Anoto:

press@anoto.com

(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.