Anoto Group AB

Anoto slutför förvärvet av Livescribe

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 08:30 CET

LUND, Sweden & OAKLAND, Calif. – 7 december, 2015 - Anoto Group AB bekräftar idag att bolaget har framgångsrikt fullföljt förvärvet av ledande smartpentillverkaren Livescribe, Inc. Livescribe är nu ett helägt dotterbolag till Anoto och kommer att fortsätta att verka som bolagets konsumentkanal under namnet Livescribe.

”Kombinationen av Anoto och Livescribe överbrygger gapet mellan konsument och enterprise på flera kompleterande sätt”, säger Stein Revelsby, VD för Anoto. ”Människor skall kunna använda digitala pennor för flera applikationer – för anteckningar, för att fånga data eller underskrifter på dokument, för att skapa kreativa verk – på samma sätt som människor traditionellt använt penna och papper i århundraden. Vår ambition är att främja denna vision ytterligare genom innovativa kombinationer av papper och digitala skärmar, lösningar för en penna eller flera pennor för samverkan på flera ytor, från små post-it lappar till 24 fots väggar.”

Anoto är den globala ledaren för digital skrift- och ritningslösningar. Genom förvärvet av Livescribe är Anoto väl positionerat att kapitalisera på expansionsmöjligheter inom marknaderna för konsumenter, kreativa användare och enterprise. Då marknaden för digital skrift och ritning fortsätter att växa är den nya enheten, Livescribe, väl positionerad för framgång.

Anoto har förvärvat Livescribes hela verksamhet inklusive teknologi och immateriella rättigheter. Livescribes VD Gilles Bouchard som lett bolaget sedan 2011 kommer att lämna bolaget under januari 2016.

”Gilles har varit bidragande för Livescribes marknadsledande position, utvecklingen av design av smartpens och Livescribes samspel med Anoto som lett till en stark relation med Anoto och slutligen till förvärvet av Livescribe”, säger Stein Revelsby. ”Vi önskar honom all lycka i framtiden.”

Om Anoto Group
Anoto Group är världsledande inom lösningar för digitalt skrivande vilket möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga lösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel hälso- och sjukvård, bank och finans, transport och logistik, samt utbildning. Anoto Group har ca 130 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles och Boston (USA) och Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.
För mer information: www.anoto.com
Följ oss på Twitter: @anoto

About Livescribe
Livescribe brings notes, words and ideas to life. Livescribe smartpens make it easy to connect paper and pen to the digital world and fundamentally change the way people capture, access and share what they write, draw and hear. Livescribe’s family of smartpens includes the Echo smartpen and the Livescribe 3 smartpen.

Media Contact:
For Anoto:
Byron Connell
byron.connell@anoto.com

For Livescribe:
TriplePoint PR
livescribe@triplepointpr.com
(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.