Anoto Group AB

Anoto utser Michael Marcum till SVP för Produktstrategi

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 08:56 CET

Lund den 26 januari 2016 – Anoto Group meddelar att Michael Marcum utsetts till Senior Vice President (SVP) för produktstrategi.

Som SVP för produktstrategi, kommer Michael att ansvara för strategisk planering av Anotos globala produktportfölj som omfattar samtliga affärsområden. Han kommer vidare att samarbeta nära med marknadsföring och produktledning avseende varumärkesstrategi och produktpositionering.

”Jag är mycket nöjd med att Michael blir en del av vår ledningsgrupp. När vi utvidgar vår produktportfölj med fler skriv- och ritningslösningar med hög precision för flera ytor kommer hans djupa förståelse för vår marknad och förväntningar hos användare att vara till stor nytta om hur vi förfinar vår produktstrategi”, säger Stein Revelsby, VD för Anoto Group.

Michael kommer till Anoto med mer än 23 års erfarenhet från konsument- och teknologiindustrin, där han har tagit många framgångsrika, innovativa och betydelsefulla elektroniska inputprodukter till marknaden. I mer än 13 år var han hos Wacom Technology Corp, tillverkare av elektroniska pennor och touchinputlösningar, där han hade roller inom produktledning, marknadsföring av produkter, affärsutveckling och ledning.

”Jag är verkligen glad över att vara en del av Anototeamet. Den inneboende fördelen med Anotos kärnteknologi tillsammans med djupt kunniga och engagerade medarbetare skapare fantastiska förutsättningar för att överträffa kunders förväntningar runt om i världen”, säger Michael Marcum.

Medan Michael var Vice President för Vacoms affärsenhet för vertikal marknad i Amerika, introducerade han elektronisk signaturhårdvara och –mjukvara för banker och hälsovård. Dessförinnan som Director för produktledning, produktmarknadsföring och affärsutveckling var han en pionjär i kategorin interaktiva pennskärmar och grafiska ritplattor för kreativa professionella, konstentusiaster och konsumenter samt för interaktiva samarbetslösningar för sammanträdesrum för bolag och för föreläsningssalar för högskolor. Michael har en grundutbildning i datorvetenskap från Western Oregon University och en MBA från Washington State University.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stein Revelsby, CEO Anoto Group AB, tel. +46 (0)733 45 12 05
Anoto Group AB (publ), org. nr. 556532-3929
Mobilvägen 10
SE- 223 62 Lund
www.anoto.com

Om Anoto Group AB
Anoto är världsledande inom digitala skriv- och ritningslösningar. Anotos teknologiplattform och produkter möjliggör användande av penna med hög precision på hög nästan alla ytor --- allt från att fånga och digitalisering handskrivna anteckningar och blanketter på papper till att designa, skapa och samarbeta på stora interaktiva displayer, whiteboard, och väggar upp till 24 fot. Anoto, dess strategiska licenspartners, och utvecklare erbjuder en bred portfölj av produkter, applikationer och tjänster till företagskunder, konsument- och utbildningsmarknaden, inklusive bäst i klassen avseende digitala anteckningar, kreativa lösningar, samarbetslösningar, klassrums- och utbildningslösningar samt dokumenthantering.
Anoto Group har ca 150 anställda och har sitt huvudkontor i Lund. Bolaget har även kontor i Norrköping, Basingstoke och Wetherby (Storbritannien), Los Angeles, San Fransisco and Boston (USA) samt Tokyo (Japan). Anoto Group AB:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm Small Cap-lista under tickern ANOT.

För mer information om Anoto eller Livescribe: www.anoto.com,

Följ oss på Twitter: @anoto

Press Kontact:

Anoto:
press@anoto.com
(+1) 415-955-8500

Anoto Group grundades 1999 och har skapat det första kommersiella systemet för digital penna och papper. Anoto är idag världsledande inom digital pennteknologi, en teknologi som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text och illustrationer till digitalt format, inte bara från papper utan även från ytor såsom whiteboards, glas och LCD-skärmar. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som till exempel Hälso- och sjukvård, Bank & finans, Transport & logistik, Facility management och Utbildning. Anotos mer än 300 partners finns på alla kontinenter och i fler än 50 länder.
Att skydda sina uppfinningar är centralt för Anoto och företaget har idag fler än 300 patent och 260
patentansökningar.