Monark Exercise AB

Anrikt dalaföretag gör världsunik satsning

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2019 09:41 CEST

Monark Exercise i Vansbro drar den gamla vedertagna frasen till sin spets, och storsatsar nu på naturmaterialet returfiber.

Fabriken i Dalarna som tillverkar och säljer test-, transport- och hjälpmedelscyklar, inleder nu en större satsning i Norden och Sverige. Målet är att fler ska få upp ögonen för de miljömässiga och funktionella fördelarna med returfibermaterial. De första prototyperna är redan under tillverkning.

- Vår målsättning är att vi på sikt kommer bidra till en betydande övergång mot en större andel miljövänlig träfibermassa i branschen, säger Daniel Mäkinen, VD för Monark Exercise.

Träfibermassan som formats till hårt rullad wellpapp är till hundraprocent framställd av svensk skog, och kan därmed räknas som återvunnet.

- Det gamla uttrycket ”Monark gjort av papper och bark” blir nu på sätt och vis sanning, vilket känns inspirerande! Fortsätter Mäkinen.

Produktionen ger ett mycket lägre CO2-avtryck vid tillverkning. Men hjälper som bonus även till att minska energiåtgången vid cykling, eftersom det helt enkelt isolerar bättre än metall.

Ska förse hela Norden med wellrör

Från och med 2020 är målsättningen att samtliga av Monark Exercises produkter kommer bestå till 80% av lokalt producerad träflis, en överskottsprodukt som förhoppningsvis till fullo kommer kunna utvinnas från lokal virkesproduktion. Monark hoppas på det sättet kunna gynna det ökade intresset för trä- och träfiberbaserade lösningar, men också det växande miljötänket i samhället i stort.

Än så länge har inget lokalt samarbete inletts vad gäller tillhandahållning av virke, men detta är ingenting som bekymrar.

- Det får ta den tid det tar. Vi ska producera världens mest miljövänliga fordon. Råvarorna kommer från personalens egna skogar tills vi hittar möjliga samarbetspartners. Genom detta ser vi till att Monark blir en ännu större och tyngre leverantör av kvalitativa lösningar som visar vägen för att bygga både hållbart och miljövänligt, avslutar Daniel Mäkinen.