Enida AB

Anställd – så klarar du varsel

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2013 16:33 CET

Varsel innebär ett hot om uppsägning och en stor oro inför framtiden. Lena Mangell, psykolog och karriärcoach på Life & Career, påpekar att ovissheten är det värsta och kan vara värre än att få själva beskedet om att du är uppsagd. Man vet inte hur förhandlingarna går eller vilka som i slutänden tvingas lämna företaget, säger hon.

Det som är viktigt för dig som anställd att göra är framförallt att:

1. Försöka hålla huvudet kallt

I snitt leder bara hälften av varslen till uppsägning. För att kunna hantera oron krävs det information om vad som gäller för dig och på ditt företag.

2. Informera dig

Sök information från chefen och kollegor. Googla och skanna av branschen och uppdatera dig om dina möjligheter på arbetsmarknaden. Våga ring och våga fråga. Ring t.ex. upp en jobbcoach och fråga vad de kan hjälpa dig med.

Även ett besök på banken kan ge en överblick över ekonomin. Finns det möjlighet att t.ex. förhandla ner räntor på lån du har?

Lena Mangell råder den som blivit varslad att antingen med hjälp av en karriärcoach eller på egen hand göra en inventering av situationen och av sig själv. Du kan ställa frågor till dig själv så som: vad betyder beskedet för mig, vad är det värsta som han hända och vad vill jag egentligen helst av allt jobba med?

3. Agera nu och planera framåt

Det gäller att tänka framåt, att sätta upp delmål och långsiktiga mål samtidigt som du har en handlingsplan för hur du ska agera just idag. Uppdatera dina ansökningshandlingar och berätta för folk du känner att du söker nytt jobb, byter bransch eller planerar att fortbildas. Fråga om hjälp. Utnyttja din möjlighet att själv välja en omställningscoach som lyssnar på dina behov och utformar aktiviteter anpassade just för dig. Öppna t.ex. gratiskonto på LinkedIn om du inte redan använder det och avsätt tid varje dag för att skapa nya kontakter som är viktiga för din framtid.

Källa: SvD Näringsliv

Uppsagt eller varslad?

Enida AB (tidigare Enida Coaching) grundades 2008 och har sitt säte i Stockholm. Affärsidén är Att motivera människor att utveckla sin outnyttjade potential för att stärka sin kompetens och använda den på ett mer effektivt sätt i sitt arbete. Vi samarbetar med handplockade företag som kan komplettera eller förstärka vårt arbete efter kundens behov.

Vi är experter på målsättningar och genomföranden av såväl individuella som företagens planer. Genom olika coachingprogram som förändrar nuläget hjälper vi individer och företag att uppnå önskade resultat.

För mer info besök: www.enida.se