Vänsterpartiet Malmö

Anställda av Malmö kommun ska inte tjäna under 20 000!

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 07:00 CEST

Att höja de lägsta lönerna i kommunen är en rättvise- och jämställdhetsfråga. 80 % av de som jobbar inom kommuner och landsting är kvinnor. Den genomsnittlige kommunalaren tjänar idag 3600 kr mindre i månaden än en metallarbetare. Under flera år har Malmö ägnat sig åt arbetsvärdering för att utjämna skillnaderna i lön mellan likvärdiga yrken. Men det behövs krafttag för att även höja de lägsta lönerna menar Vänsterpartiet Malmö.

- Man måste kunna leva på sin lön. Vi vet att barnfattigdomen är hög i Malmö och att höja lönen är ett sätt att förbättra situationen för många ensamstående som har det tufft. Ingen heltidsanställd av kommunen ska tjäna under 20 000 kr i månaden, säger Hanna Thomé första namn på Vänsterpartiet Malmös kommunlista.

- Vi har fortfarande många orättvisor mellan kvinnor och män i samhället. Vi ska förbättra löner och anställningsvillkor i kommunen för att förbättra villkoren för många kvinnor i Malmö, säger Hanna Thomé

Hanna Thomé 0735 -85 07 92