Miljöpartiet de gröna

Ansvar för Sverige kräver klimatsatsningar

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 10:34 CEST

Den viktigaste utmaningen för Sverige är att det görs satsningar som ger jobb samtidigt som de leder till mindre klimatpåverkan. Det behövs en Green New Deal för Sverige, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Mikaela Valtersson, med anledning av att vårbudgeten debatteras i Riksdagen i dag.
- Vi står inför en gyllene möjlighet att genomföra en samlad och offensiv politik. Med stora satsningar på grön teknik, hållbara transporter och energieffektivisering skapas nya jobb och bidra till ett mer hållbart klimat, säger Mikaela Valtersson.

- Nu krävs ansvarstagande, ledning och mod att tänka nytt. Det är en stor besvikelse att regeringens vårbudget är förvånansvärt tunn på innehåll, idéer och förslag. Regeringen har en politik för att människor ska söka jobb, inte få jobb.

- Det vi mest saknar i regeringens politik är satsningar på företagande och nya jobb. Ungdomarnas chanser till jobb måste prioriteras. Det behövs mer pengar till förskolor och skolor så att det inte blir barn och ungdomar som får ta smällen av lågkonjunkturen, precis som under 90-talskrisen.

- Ungdomsarbetslösheten i Sverige är den näst högsta i EU och den ökar för varje månad. I dag passiviseras dessa unga arbetslösa med jobbgarantier, istället för att satsningar görs på att öka deras kvalifikationer och kunskaper. Det behövs mer utbildning och kvalificerad omställning, säger Mikaela Valtersson.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mikaela Valtersson, 070-212 91 77
Annika Jacobson, pressekreterare, 0702-30 55 52
MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)

Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet