Regionförbundet Jönköpings län

Ansvarig för Smålands och Blekinges Europakontor i Bryssel är utsedd

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 11:48 CET

I mars tillträder Sven Kastö som kontorschef för Småland och Blekinges Europakontor i Bryssel. Sven har lång erfarenhet av arbete med europafrågor, senast från Stockholmsregionens kontor i Bryssel, som EU-politisk handläggare.

- Jag ser fram emot att arbeta med Småland och Blekinges frågor, säger Sven Kastö. De olika parterna har en gemensam syn på vad man vill uppnå och är överens om vad som är viktigast. Regionerna har dessutom ett engagemang och en målmedvetenhet i sitt internationella arbetet, vilket är  inspirerande.

De främsta uppgifterna för Europakontoret är att bevaka EU:s olika ramprogram och överföra kunskaperna om hur de kan nyttjas på hemmaplan. Det handlar också om att bevaka prioriterade frågor för regionens utveckling inom områden som Östersjöfrågor och klimatfrågor. En viktig uppgift blir att marknadsföra regionerna i Bryssel och underhålla kontakter med EU-parlamentariker och ledamöter.

– Över hälften av alla beslut som berör Sveriges kommuner och landsting beslutas i Bryssel. Att öka medvetenheten och kunskapen om de möjligheter EU:s olika fonder ger är avgörande i det regionala utvecklingsarbetet, menar Ulf Fransson, regiondirektör i Jönköpings län.

– Konkret handlar det om att "ha ett finger i jorden" som danskarna säger, menar Sven Kastö. Tajmningen av frågor i Bryssel är viktigt och att bygga relationer som håller över tiden.

Sven är anställd av Regionförbundet i Kalmar län med placering i Bryssel. En av de första uppgifterna blir att rekrytera medarbetare till kontoret som finns i Sweden House från den första april. Där har till exempel Vinnova, Tillväxtverket och andra svenska organisationer och företag sina kontor.

Småland och Blekinges Europakontor är en satsning som regionförbunden i Blekinge, Kalmar, Södra Småland och Jönköpings län gör tillsammans. De fyra regiondirektörerna i respektive region har ett gemensamt ansvar för verksamheten och de löpande kontakterna med Brysselkontoret.

För kommentarer och information
Regiondirektör Ulf Fransson, mobil 0730-74 72 10 , tel. 036-10 20 10