Ansvarsfull konjunkturpolitik

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 16:14 CEST

- Sverige behöver en aktiv, offensiv och ansvarsfull konjunkturpolitik för att möta hoten mot jobben och den svenska ekonomin. Så sade Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för vänsterpartiet, när hon på ett frukostmöte idag presenterade vänsterpartiets konjunturpolitiska förslag.

Alla prognoser tyder på att Sverige går mot en lågkonjunktur. Varslen i kommunerna ökar och arbetslöshetssiffrorna väntas stiga ytterligare.

Vänsterpartiets konjunkturpolitiska förslag innebär bland annat satsningar på småföretag, exportstöd, järnvägar, bostadsbyggande, yrkesutbildningar och stimulans för ekonomiskt eftersatta grupper, som studenter, pensionärer och satsningar i a-kassan. För att få bukt med varslen i kommunerna måste även kommunsektorn stärkas.

- Det är inte ansvarsfullt att lägga ytterligare stora skattesänkningar för grupper som redan har stort ekonomiskt utrymme, när vi behöver rusta Sverige för att stå emot effekterna av den kommande lågkonjunkturen, säger Ulla Andersson.

Hela rapporten som PDF nedan.

Kontakt:

Ulla Andersson 070-237 99 91