Lina Nilsson Pianist

Ansvarstagande entreprenörer kan bli Västsveriges framtida tillväxtföretagare

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 07:03 CEST

Lina Stjern ( f.d Nilsson) från Hammarö och hennes make Sebastian är med sitt företag TheFairTailor.com nominerade segern i affärsidétävlingen Venture Cup Väst och därmed titeln Västsveriges framtida tillväxt företag. Totalt 354 affärsidéer har deltagit i årets upplaga av tävlingen och nu återstår 10 finalister. Den 29 april avgörs det vilka som får del i prissumman på totalt 350000kr och dessutom får representera Västsverige i Sverigefinalen.

Under torsdagen presenterades de 10 nominerade företagen till regionsegern i affärsidétävlingen Venture Cup, däribland TheFairTailor.com.
TheFairTailor.coms affärsidé är att sälja rättvist producerade skräddarsydda skjortor via internet.
Att satsa på CSR (ansvarstagande företagande, Corporate Social Responsibility) blir en allt viktigare konkurrensfördel och Lina och Sebastians affärsidé föll alltså Venture Cup-juryn i smaken.
Företagets kunder ska kunna designa sina skjortor helt efter tycke och smak, allt för att kunna få fram en unik design i kombination med perfekt passform. Skjortorna kommer att tillverkas i Nepal av ett socialt företag, Watabaran, som låter all sin vinst gå till att hjälpa gatubarn. Watabaran grundades av bland annat den svenska entreprenören Björn Söderberg och driver bland annat en skola och ett barnhem.
Totalt tävlar de tio finalisterna om 350 000kr och en plats i Sverigefinalen i Venture Cup. Dessutom får de tre främsta affärsidéerna en månads coaching från affärskonsultfirman McKinsey.
För två veckor sedan nådde TheFairTailor.com en annan stor framgång genom att i konkurrens med över 200 andra uppstartsföretag i regionen bli upptagna i Johan Stael von Holsteins förinkubator IQube.

Lina Stjern

lina.stjern@gmail.com