CSR Factory

Ansvarstagande sponsring trend i näringslivet

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 11:36 CET

Ansvarstagande sponsring trend i näringslivet

- Malmöaktör agerar katalysator mellan företag och samhällsentreprenörer med nya begreppet Responsoring.

Allt fler företag satsar på socialt ansvarstagande, Corporate Social Responsibility i en strävan att stärka varumärket. Men falluckorna är många och det är inte alltid lätt att finna rätt samarbetspartner eller att få förankring internt. World Care Events är Malmöföretaget som hjälper verksamheter att växa internt och externt i samarbete med olika samhällsentreprenörer.

- Många företag vet inte hur de ska förankra sina CSR-investeringar internt. Andra har kanske redan etablerade samarbetspartners, men saknar resurser för genomförandet. Här kan vi komma in som en brobyggare mellan företag och sponsormottagare och vägleda och öka effekten av CSR-aktiviteterna, säger Helena Kurki, VD för World Care Events.

World Care Events arbetar nära kundföretaget med analys och strategi för att stärka företaget och för att uppmuntra och engagera medarbetare i ett utvalt CSR-projekt. Deras nya arbetsmodell kallar de för Responsoring och flera namnkunniga organisationer och mindre kända entusiastdrivna projekt står redan på listan över samarbetspartners; Hungerprojektet, Mentor och Mooms teatern i Malmö är bara några exempel.

- Med våra redskap kan vi åskådliggöra medarbetarnas syn på CSR, vilket gör det enklare att välja rätt insats. Vårt breda urval av samarbetspartners gör det sedan enkelt för kunderna att välja den organisation som ligger i linje med det interna önskemålet, avslutar Helena Kurki.

En av initiativtagarna och grundare till företaget är entreprenören Nina Widtskiöld som har många års erfarenhet av att arbeta med event och konferenser både nationellt och internationellt. I detta arbete föddes idén med World Care Events, att skapa värdeadderande interna möten med socialt ansvarstagande som tema och samtidigt bygga broar mellan företag och samhällsentreprenörer.

World Care Events har sitt säte i Malmö och hjälper företag att bygga in det sociala ansvarstagandet som en naturlig del i företagets strategi och affärsplan. Företaget fungerar som en brygga mellan näringslivet och den ideella sektorn.