Roi Rekrytering

Antal rekryteringar sjunker under sommartid - men varför?

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 12:48 CEST

Som rekryteringsföretag märker vi när sommaren börjar närma sig. Vi får ofta återkopplingar och förfrågningar om nya rekryteringar ”efter semestern” eller ”till hösten” med förevändningen att man inte kan rekrytera över sommaren – alla är ju på semester.

– Visst ligger där sanning i att aktiviteten hos företagen minskar under sommaren, men se möjligheter istället för hinder, uppmanar Niclas Wate på roi:recruit.

Som rekryteringsföretag ser roi:recruit till att aldrig stänga ner, inte ens under högsommaren. Anledningen är väldigt enkel – de som är ute efter nytt arbete eller börjar fundera på nya möjligheter har semester. Det ger dem mer tid att titta på nya möjligheter, de är även mer mottagliga för att bli kontaktade av både rekryterare och headhunters.

Genom att starta upp en rekryteringsprocess under sommaren finns det en möjlighet att ha en ny medarbetare på plats direkt efter sommaren. Överlåter man rekryteringsprocessen till en rekryterare och har god planering och kommunikation så behöver processen inte heller påverka den ansvarige på företaget under dennes semester.

– Vi har kunder som har insett värdet av att rekrytera över sommaren och förstår att sommaren är ett tillfälle där man kan använda tiden effektivt trots semestern, säger Niclas Wate

roi:recruit följer givetvis sina egna råd och kommer i dagarna att starta upp en rekryteringsprocess där de söker efter en ny rekryterare.

– Genom att starta upp processen nu, så har man troligtvis en ny medarbetare på plats efter sommaren. Vi är då klara till att ta fart samtidigt som resten av marknaden vaknar upp, säger Niclas Wate

För mer information om rekrytering under sommartider kontakta Niclas Wate, VD på roi:recruit

MOB: +46 (0) 734 35 35 77

MAIL:  niclas.wate@roirecruit.se

roi:recruit - rekryteringshjälpen på nätet, grundades 2008 av ett par erfarna rekryterare såg behovet av att förenkla rekryteringsprocessen för små till mellanstora företag och att förenkla jobbsökarprocessen för kandidater.

roi:recruit genomförde förra året över 100 rekryteringar och har många nöjda kunder och kandidater, detta för att vi dagligen arbetar efter våra grundprinciper:

- Fokusera på kvalitet

- Leverera hög personlig service

- Säkra nöjda kunder för ett långsiktigt samarbete

roi:recruit arbetar aktivt med att hitta den rekryteringslösning som passar företagets behov för avlastning i rekryteringen och dess plånbok. Rekrytering behöver inte vara dyrt eller omständligt.

För mer information
Kontakta markandsansvarig Jenny Vigren, 0735 20 87 11 eller besök www.roirecruit.se