SYNA AB

Högsta ökningen av antalet betalningsförelägganden hittills i år

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2009 08:35 CEST

-Juni månad visar den högsta ökningen hittills i år

Många svenska företag inte kan betala i tid. Juni månads Konjunkturbarometer visar att antalet betalningsförelägganden fortsätter att öka. För hela landet var ökningen 60% vilket är den hittills högsta i år. För ett företag med svag likviditet och som inte får fakturorna betalda i tid får detta allvarliga konsekvenser som i sin tur drabbar ytterligare företag

I juni månad ökade antalet utslag i mål om betalningsförelägganden i samtliga län utom Gotland. Det är ovanligt att antalet ökar i samtliga län, men under 2009 har det redan hänt två gånger. Både i mars och juni. I Kronobergs, Värmlands, Jämtlands och Norrbottens län är antalet dubbelt så högt som förr året, eller ännu högre. Även i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne ökar antalet kraftigt och ökningen ligger där på mellan 60-70%.

Normalt sett minskar antalet BF inför sommaren för att sedan öka under hösten, men i år ser det ut som att många kommer att få problem med att få betalt även under sommaren. Detta tyder på att många företag med svag likviditet kommer att få stora problem, kanske redan innan hösten. Betalningsförelägganden kommer före konkurs och därför ger en kraftig ökning av antalet BF en tidig indikation om konkursutvecklingen. Vi kan därför vänta ytterligare konkursökningar under sensommaren och hösten.

Våren 2009

Det första halvåret 2009 visar en ökning av antalet betalningsförelägganden med 44% i landet. Antalet ökade från16676 under januari-juni 2008 till 24075 under samma period 2009. I januari 2009 låg ökningen på 14% vilket är den lägsta ökningen hittills i år. Sedan dess har ökningen legat på mellan 38-60%.

Den utveckling som vi redovisar är resultatet av tiotusentals beslut från tiotusentals olika fordringsägare över hela landet. Summan av alla dessa beslut visar på ett mycket tillförlitligt sätt en aspekt av det ekonomiska tillståndet i landet - nämligen företagens förmåga att betala sina skulder.

Info om SYNA AB

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har sedan 1947 tillhandahållit kreditupplysningar och annan information avsedd för affärsverksamhet. Vi tillhandahåller information till alla sorters företag samt statliga myndigheter och verk.

Kontakt

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om Konjunkturbarometern eller titta på siffror för respektive län.

Harald Stjerna

harald.stjerna@syna.se