Kaspersky Lab

Antalet skadliga Android-appar når 10 miljoner

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2014 13:57 CET

Android fortsätter att vara den största måltavlan för skadliga program riktade mot mobiler. En ny rapport från Kaspersky Lab visar att antalet skadliga Android-appar nu har passerat 10 miljoner.

Den 30 januari 2014 fanns 1 103 104 appar i Google Play, den officiella appbutiken för Android. I inofficiella butiker finns ett mycket större antal appar – och det är främst bland dessa som de skadliga programmen finns. Men det händer även att virusskapare infiltrerar legitima appar på Google Play med skadlig kod.

De flesta skadliga program är utvecklade för att komma åt finansiell information hos användaren. Enligt Kaspersky Labs experter utvecklas majoriteten av skadliga Android-appar i dagsläget i Ryssland.

Skydda dig mot skadliga Android-appar:

• Aktivera inte ”utvecklarläge” på mobilen
  • Aktivera inte ”installera applikationer från tredjepartskällor”
  • Installera endast appar från officiella kanaler
  • Kontrollera vilka rättigheter en app frågar efter innan du installerar den
  • Använd ett säkerhetsprogram för mobiler

Mer information: Mobile threats in 2013

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@biteglobal.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 16 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, med sitt holdingbolag registrerat i Storbritannien, är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares (IDC #242618, August 2013). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2012.