airBaltic

Antalet svenska airBaltic-passagerare ökade med 15 % i januari

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 23:45 CET

Sverige - Under januari månad 2010 nådde det lettiska flygbolaget airBaltic en 15-procentig ökning av svenska passagerare via Riga till och från destinationer i Baltikum, Västeuropa, Medelhavet, Skandinavien och OSS-länderna. Totalt reste 8546 svenskar med airBaltic jämfört med 7448 under samma tid förra året.

Totalt reste 199.085 passagerare med airBaltic i januari 2010, vilket är 12% mer än under samma månad 2009, då 177.197 reste.

I januari genomförde airBaltic 4.011 flygningar, 11% fler än de 3.607 flygningar man genomförde i januari 2009.

Flygbolagets kabinfaktor, vilket motsvarar antalet passagerare i förhållande till antalet tillgängliga platser, var i januari 2010 57% vilket är 1% lägre än i januari 2010.

Indikatorn om 15 minuters punktlighet låg för airBaltic under januari 2010 på 85,9%. Detta innebär att drygt 85 av 100 airBaltic-flygningar avgick i planerad tid eller med en fördröjning på maximalt 15 minuter.

För 2009 visar airBaltic en preliminär vinst på 20 miljoner euro och man har uppnått en 6-procentig passagerartillväxt till 2,75 miljoner passagerare. Under 2010 kommer airBaltic att öppna minst 9 nya direktlinjer från Riga. Bland de nya destinationerna man hittills aviserat finns Madrid,Belgrad, Vaasa, Umeå, Beirut, Amman, Manchester och Teheran. Från Vilnius har man den senaste månaden aviserat nya direktlinjer tillLondon, Paris, Munchen, Berlin, Amsterdam, Rom, Hamburg, Machester,Dublin och Oslo.

I Sverige flyger airBaltic till och från Stockholm, Göteborg och Umeå. Man erbjuder bekväma anslutningar via Riga till destinationer i Baltikum (Riga, Tallinn, Tartu, Vilnius, Kaunas, Palanga), Västeuropa, Medelhavet, Skandinavien och OSS-länderna. Totalt har airBaltic fler än 60 destinationer - Ålesund, Almaty, Amman, Aten, Amsterdam, Baku, Barcelona, Beirut, Belgrad, Bergen, Berlin, Billund, Bryssel, Chisinau, Köpenhamn, Dubai, Dublin, Dusjanbe, Düsseldorf, Frankfurt, Genève, Göteborg, Hamburg, Hannover, Helsingfors, Istanbul, Kaliningrad, Kaunas, Kiev, Kuopio, Villmanstrand, London, Madrid, Manchester, Milano, Minsk, Moskva, München, Nice, Odessa, Oslo, Uleåborg, Palanga, Paris, Pskov, Riga, Rom, Simferopol, St Petersburg, Stavanger, Stockholm, Tallinn, Tampere, Tartu, Tashkent, Tbilisi, Tehran, Tel Aviv, Tromsö, Åbo, Umeå, Vasa, Venedig, Wien, Vilnius, Warszawa, Jerevan och Zürich.

airBaltic bilder: http://www.airbaltic.com/public/downloads.html
airBaltic i korthet:
AIR BALTIC CORPORATION (airBaltic) är ett aktiebolag som grundades 1995. Den lettiska staten är största ägare med 52,6% av aktierna, SIA Baltijas aviācijas sistēmas äger 47,2%. airBaltics flotta består av 31 flygplan - tio Boeing 737-500, åtta Boeing 737-300, två Boeing 757-200, och elva Fokker 50. airBaltic erbjuder nonstop flyg från tre baltiska huvudstäder - Riga, Vilnius och Tallinn. airBaltic utnämndes till Airline of the Year 2009/2010 (Gold Award) av European Regions Airline Association.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Janis Vanags, Vice President Corporate Communications
A/S Air Baltic Corporation