Kista Science City AB

Antenntillverkaren CellMax Technologies nominerat till en Guldmobil som ”Årets företag”

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 12:53 CEST

Det svenska teknikföretaget CellMax Technologies har nominerats som årets mobila företag 2012 för sina högeffektiva antenner för basstationer i mobila nätverk.

Utmärkelsen delas ut till årets mobila företag i Sverige 2012 under den årliga Guldmobilen-galan i slutet av november. Guldmobiler delas ut till ”årets främsta innovatörer och bästa mobilföretag” i Sverige i åtta kategorier, varav ”Årets Företag” är den mest prestigefyllda.

CellMax Technologies har nominerats för sin avancerade antennteknik som praktiskt taget eliminerar effektförlusterna i basstationsantenner, vilket leder till en dramatisk förbättring av basstationens överföringskapacitet. Med högre signalstyrka kan mobiloperatörerna uppnå en betydande ökning av den geografiska yttäckningen, förbättra inomhuspenetrationen, öka trafiken, förbättra dataflöden och minska produktionskostnader per samtal – utan någon ökning av energiförbrukningen.

– Vi är glada över både nomineringen och det faktum att branschen uppmärksammar en kanske inte så glamorös produkt som antenner för basstationer. Men faktum är att med rätt antenner kan mobiloperatörerna drastiskt förbättra trafiken i sina nätverk, och minska kostnaderna för att hantera den ständigt ökande mängden data i nätverken, säger Einar Ahlström, VD, CellMax Technolgies.

Nomineringen till Guldmobilen är den senaste i en lång rad nomineringar och utmärkelser för CellMax Technologies det senaste året. I april nominerades CellMax till Stora Exportpriset. Samma månad nominerades företaget till en internationell LTE Award i kategorin ”Best LTE RAN Product” för sina ultraeffektiva antenner. CellMax har inkluderats på Deloittes lista över Europas snabbast växande teknikföretag de senaste tre åren.

I juni i år invigde Kung Carl XVI Gustaf och Prins Daniel CellMax nya toppmoderna antennlaboratorium och forskningscentrum i Kista. Labbet har kostat cirka 20 miljoner kronor att bygga och anses vara ett av de mest moderna och mest avancerade i sitt slag i världen.

Den globala efterfrågan på CellMax antenner har ökat kraftigt de senaste åren från världens mobiloperatörer. 97 procent av CellMax tillverkning går på export. Många av världens ledande mobiloperatörer och leverantörer av nätverksutrustning har köpt och använder Cellmax antenner idag. Antennerna är för närvarande i drift i mer än 20 länder på sex kontinenter. CellMax omsätter cirka 250 miljoner kronor per år.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Einar Ahlström
VD, CellMax Technologies AB
Telefon: 08 – 755 12 80
Mobil: 070 – 157 00 00

Epost: einar.ahlstrom@cellmax.se

Om CellMax Technologies:

CellMax utvecklar och marknadsför ultraeffektiva basstationsantenner för mobila nätverk. CellMax har en unik patenterad teknologi som minskar energiförlusterna i antennerna till nästan noll, vilket ger en starkare signalstyrka, en avsevärd ökning av den geografiska täckningen, bättre inomhuspenetration, ökad nätverkstrafik, en fördubblade utstrålad effekt, och minskade produktionskostnader per samtal.

CellMax antenndesign är baserad på s k quasi waveguide-teknologi med luft som dielektrisk vågledare, vilket närmast helt eliminerar de energiförluster som annars sänker energiverkningsgraden i vanliga antenner med 20-60 procent (genom att energi förloras i kablaget). Med CellMax antenner kan mobiloperatörer sänka sin energiförbrukning med upp till 30 procent – eller använda samma mängd energi för att drastiskt öka nätverksprestandan.

Slutkunderna märker skillnaden genom en avsevärd förbättring av inomhustäckningen, drastiskt förbättrad datahastighet och kapacitet, färre avbrutna samtal, mycket bättre batteritid m m.

CellMax kunder innefattar flera av världens största mobiloperatörer och tillverkare av telekomutrustning, bl a T-Mobile, Huawei, Hutchison, NSN, och ZTE. CellMax antenner har installerats över hela världen och används idag på samtliga sex bebodda kontinenter. CellMax grundades 2001 och har sitt huvudkontor i Kista utanför Stockholm, med dotterbolag i USA och Singapore. Se http://www.cellmax.se.

KSC AB arbetar med att utveckla Kista Science City. Vår uppgift är att förbättra villkoren för de verksamma i regionen genom att verka för givande samarbeten mellan företag, forskning, akademi och staden. Vi samordnar flera av de nätverk, projekt, evenemang och mötesplatser som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för utveckling och tillväxt. KSC AB arbetar även med att marknadsföra Kista Science City lokalt, regionalt och internationellt.