Film i Väst AB

Antichrist i Cannes – Film i Väst åter i tävlan

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 15:28 CEST

Film i Väst har en lång tradition av att samproducera Lars von Triers långfilmer och de brukar  röna stor uppmärksamhet och belönas med många priser vid olika filmfestivaler. Kanske blir det ytterligare en Guldpalm vid Filmfestivalen i Cannes i år då von Triers film "Antichrist" är med i huvudtävlan.

– Antichrist är en mycket stark film med ett speciellt berättargrepp och Lars von Trier värjer inte heller denna gång för de svåra frågorna och går återigen på djupet, säger Tomas Eskilsson, VD vid Film i Väst. Filmen kommer med all säkerhet att väcka diskussioner och det ska bli intressant att följa. Det har blivit tradition att vi är med i von Triers produktioner och vi ser fram emot ett fortsatt lyckosamt samarbete med von Trier och produktionsbolaget Zentropa.

En stor del av postproduktionen har skett i Trollhättan och Göteborg. Inspelningen har till uteslutande delen skett i Tyskland.

Läs mer om filmen här: http://www.antichristthemovie.com
Här hittar du information om filmfestivalen i Cannes: http://www.festival-cannes.com/en.html
Information om Film i Väst: www.filmivast.se

Senast von Trier belönades med en Guldpalm var år 2000 med filmen ”Dancer in the Dark” med den isländska
sångerskan Björk i huvudrollen. I år arrangeras festivalen för 62:a gången.

För ytterligare information, kontakta:
Tomas Eskilsson, VD, Film i Väst, 0708 - 89 09 11

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 93,7 MSEK (2009)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.