Norvital

Antioxidanter gör livet på jorden möjligt!

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 08:23 CEST

Antioxidanterna är kroppens naturliga försvar mot reaktiva syreföreningar, exempelvis fria radikaler. Antioxidanterna har förmågan att förhindra skador som uppstår på cellytan. Antioxidanterna kan helt enkelt handlingsförlama reaktiva syreföreningar och reparera cellskador som de förorsakat.

Det uppstår alltid mer reaktiva syreföreningar när kroppen utsätts för olika former av stress. Det kan vara stress vi själva upplever, men det kan också vara stark sol, rökning, övervikt, föroreningar, ohälsosam mat och extrem träning.

Ämnesomsättningen ger i sig själv upphov till en hel del reaktiva syreföreningar. Till trots för att de här reaktionerna är nödvändiga för att kroppen ska fungera, är de en faktor som tär på kroppen. Processen kallas för oxidativ stress. Antioxidanterna skyddar kroppen från de värsta skadeverkningarna av oxidativ stress och främjar på detta sätt hälsan. Några av dessa oxidativa reaktioner är ändå nödvändiga t.ex. för att förhindra infektioner. Därför är det inte meningen att antioxidanterna ska förgöra alla syreradikaler i kroppen, men endast hålla syreradikalerna på en acceptabel nivå. Oxidativ stress inverkar bl.a. kraftigt på förändringar i kroppen i relation till åldrande och antioxidanterna spelar även här en central roll.

Kroppen producerar själv en viss mängd antioxidanter, resten måste vi få i oss via maten. Det finns alltså antioxidanter helt naturligt i kroppen och mängden antioxidanter ökar när vi äter till exempel frukt och grönt. Det finns också rikligt med antioxidanter i bär, frukt, grönsaker och kryddor.

Vitamin C och E är viktiga antioxidanter

Vitamin C och E är vitaminer, som dessutom fungerar som antioxidanter.

C-vitamin, som också kallas för askorbinsyra är en vattenlöslig förening, som också fungerar som en antioxidant i kroppen. Viktiga källor är citrusfrukter, broccoli, grön bladsallad, potatis, jordgubbar, rå kål och tomat. C-vitamin är viktigt för att järn ska tas upp i kroppen och det främjar också en normal motståndskraft och ämnesomsättning. Brist på C-vitamin kan leda till, tandkött som lätt blöder, försvagad motståndskraft och ledproblem.

C-vitaminhalten i mat kan förändras i samband med att maten tillverkas eller exempelvis syltas. Därför det bra att äta färsk frukt och färska grönsaker varje dag. Får man inte tillräckligt, kan det vara smart att ta kosttillskott i samband med maten.

E-vitamin eller tokoferol är fettlösligt och skyddar cellerna mot oxidativ stress. E-vitaminkällor är bland annat vetekim, nötter, frön, helkorn, grön bladsallad och vegetabilisk olja. E-vitaminets viktigaste uppgift är att skydda cellytan. Den fungerar som en antioxidant i kroppen och samarbetar med andra antioxidanter, som exempelvis C-vitamin.

Norvital har sin bas och sitt ursprung på Myre i Vesterålen i Norge. Under många år har vi skickat ut tusentals paket med hälsokost till postlådor i Norge, Sverige och Finland. Norvital har på detta sätt bidragit till en bättre hälsa för det nordiska folket.

Norvital är idag ett av Norges ledande företag inom försäljning av hälsokostprodukter direkt till konsumenten. Företaget etablerades 1998 och har med åren utvecklats i både storlek och omsättning. Norvital har positionerat sig på marknaden genom att i större grad sälja produkter med dokumenterad effekt bevisat genom vetenskapliga undersökningar.

Kosttillskott baserat på naturliga ingredienser kan vara en värdefull komponent för att förebygga olika besvär. Vi alla vet att en bra hälsa är en positiv utgångspunkt för att leva ett bra liv! Norvitals hemsida: http://www.norvital.se/sw/HEM/