Göteborg & Co

Anton Hysén – ny ambassadör för Dam–EM i Göteborg

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 07:30 CEST

Pressmeddelande 26 april 2013

Anton Hysén är nummer fyra i raden av ambassadörer för Dam–EM i Göteborg.
Ett uppdrag han uppskattar.
– För mig handlar inte fotboll om kön utan om glädjen den ger oavsett om du är tjej eller kille. Kan min medverkan inspirera fler att älska fotboll är det kanon, säger han.

Namnet Hysén och staden Göteborg är tillsammans synonymt med fotboll. Redan på 20– och 30-talet tillhörde bröderna Carl och Erik profilerna i IFK Göteborg. Den sistnämndas sonson blev senare Glenn med stora delar av svenska folket.

Arvet har förts vidare.

Av Tobias Hysén, lagkapten och landslagsman i allsvenska IFK Göteborg.  Och av Anton Hysén hos division 1-laget Utsiktens BK, nu alltså nyutnämnd ambassadör för Dam–EM i Göteborg i sommar. Ett uppdrag som gör honom både stolt och hedrad.

– Jag älskar fotboll i alla former. Som spelare och som åskådare. För mig har det ingen som helst betydelse om det är killar eller tjejer som lirar. Det är ju inte det fotboll handlar om. Det är glädjen, lagandan, dribblingarna, tacklingarna, målen och allt annat. Det ger sköna känslor som inte avgörs av vilket kön du har, säger 22-årige Anton och fortsätter:

– Kan jag som ambassadör inspirera fler unga tjejer att börja spela fotboll skulle det vara kanon.

Sedan tidigare är Lotta Schelin, Kia Cohn Linde och Jane Törnqvist utnämnda till ambassadörer för Dam–EM i Göteborg 2013.

Göteborg och Gamla Ullevi är värd för följande matcher:
10 juli: Sverige–Danmark.
13 juli: Finland–Sverige.
16 juli: Danmark–Finland.
24 juli: Semifinal 1.

Här kan du läsa en längre intervju med Anton Hysén:

Här kan du se en film med Anton Hysén:

Mer information:
Thomas Walfridsson, projektledare Dam–EM, Göteborg
031-368 54 22

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com