Antracit

Antracit anordnar årets smidesfest i Granbergsdal

Pressmeddelande   •   Aug 05, 2007 21:03 CEST

Under en intensiv helg 21-23 september kommer röken från kolmilan att blandas med rök från stenkolseldade ässjor och hammarslag mot hett stål.

Medlemmarna från Antracit ställer upp sina tält och sina städ på hyttblecket och delar sedan med sig av kunskaper till varandra och besökare. 2006 blev ett välbesökt evenemang och så blir det i år igen. Flera namnkunniga smeder deltar där Lina Sundin från sommartorpet delar ässja med Peder Werner från Örebro. Erik Vargtand och nyblivne barnboksförfattaren och smeden Niko Caspers visar upp sina smideskonster. Sammanlagt deltar i dagsläget ett 30-tal smeder i evenemanget.

Smidesträffen gästas i år dessutom av nordiska gransmeder vilka deltarunder rubriken, svärdsmide. På programmet finns dessutom metalltillverkning i form av Wottzz. Detta knyter då ihop Hyttans historiska verksamhet från 1700-talet med metallframställning och den tidens metoder till dagens smeder och tillverkningen av Wootz.

Under Lördagen 22 september blir det dessutom musikunderhållning och matservering på hyttområdet. Karlskoga Hammar och Hejarsmedja har dessutom öppet sina dörrar för allmänheten. Då kan man få känna golvet skaka av kraften från de stora Bechehammrarna med krafter på 500kr i hammarslagen!

Att besöka evenemanget är gratis och smederna deltar helt utan ersättning. Vill man träffa smeder och bli fascinerad av lågorna och det heta järnet och ställa frågor är alla hjärtligt välkomna. Dessutom får man sig till livs en otroligt vacker miljö vid Granbergsdals hytta utanför Karslkoga i Värmland.

Läs mer på http://www.antracit.se och träffa smederna där också.

Johan Sangberg
Antracit Smidesportal