omvard.se

Svårnådd sjukvård ställs till svars

Pressmeddelande  •  2010-10-06 09:02 CEST

Trots att patientens fått en mer aktiv roll i svensk sjukvård de senaste åren finns praktiskt taget ingen möjlighet för patienter att kunna dela med sig av sina intryck från en vårdcentral till andra än de närmaste. Från och med idag är det därför möjligt för patienter att ge omdömen om vårdcentraler direkt på OmVård.se. Varje omdöme blir omedelbart synligt för andra patienter och för vårdcentralen.

– Vi har märkt att det behövs en kanal där patienter kan berätta om sina erfarenheter av vårdcentraler och sjukhus. Vi får regelbundet samtal, mail och kommentarer på OmVård.se som skulle ha varit av intresse både för vårdcentralen och för andra patienter. Idag hamnar patienterna ofta i ett underläge i mötet med vårdcentralen. Det finns sällan plats att diskutera frågor om till exempel bemötande och delaktighet, säger Kerstin Beckman, kommunikationsansvarig på Omvård.se

OmVårds omdömesfunktion ska uppmuntra till konstruktiv dialog kring vårdcentralernas arbete. Därför kommer bland annat osakliga kommentarer och kommentarer som pekar ut enskilda personer att plockas bort.

På den brittiska offentligt drivna webbplatsen NHS Choises är det redan idag möjligt att ge omdömen om sjukhus och allmänläkarmottagningar. Inspirerade av deras tjänst har OmVård.se tagit fram fyra frågor om vårdcentralen som dels ska väcka eftertanke om vad god vård är, dels vara vägledande för andra som söker vård.

OmVård.se utsågs förra året till Sveriges bästa sajt av tidningen Internetworld och vill med den här nya funktionen fortsätta att ytterligare utveckla sitt framgångsrika koncept med lättillgänglig information för patienter i det ofta svåra och komplicerade svenska vårdsystemet.

Vill uppmuntra dialog

Många patienter vill dela med sig av sina intryck av vården, både positiva och negativa, och höra vad andra har upplevt. Ingen av de offentligt drivna webbplatserna 1177.se eller Vårdguiden.se erbjuder en offentlig plats att berätta om vårderfarenheter. Idag är patienterna hänvisade till sajter som hänger ut enskilda läkare eller sajter som egentligen inte alls handlar om vård för att dela med sig av sina erfarenheter. På dessa sajter har vårdcentralerna heller ingen möjlighet att besvara kritiken. Hos OmVård.se har vårdcentralerna möjlighet att ge officiella svar på omdömena via ett vårdgivarkonto.

–Att bli sedd och tagen på allvar är viktigt för alla, särskilt när det handlar om något så avgörande som vården. I de användarstudier som vi har genomfört såg vi att besökarna uppskattar att läsa svar från vårdcentralerna, oavsett vad omdömena handlar om. Därför hoppas vi att många vårdcentraler tar chansen att kommunicera med sina patienter via OmVård.se, säger Kerstin Beckman.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

OmVård.se är en samlingsplats för fakta och statistik om vården i Sverige. Syftet med sidan är att enkelt och användarvänligt visa skillnader och likheter i till exempel kvalitet, bemötande och väntetider för patienter. OmVård.se vill göra det lättare att hitta och välja vård.

OmVård.se utvecklas och drivs av Sanocore AB. Webbplatsen är ett privat initiativ som finansieras av Svenskt Näringsliv. Ett medicinskt råd är knutet till sidan för att garantera den medicinska relevansen i materialet.

2009 utnämndes OmVård.se till Sveriges bästa sajt av tidningen Internetworld.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom