Latinamerikagrupperna

AP-fonderna, gruvnäring och mänskliga rättigheter - urfolksledare från Peru på besök i Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2012 21:24 CEST

De svenska AP-fonderna investerar i en rad kritiserade gruvbolag verksamma i Latinamerika. Gruvexploatering sker ofta på ursprungsfolks territorier och många företag anklagas för kränkningar av mänskliga rättigheter, trakasserier och våld samt allvarliga miljöbrott.

Just nu är Carmen Ugarte från organisationen Conacami och det andinska ursprungsfolksnätverket CAOI i Sverige för att diskutera gruvdriftens intensiva markexploatering i Latinamerika dess påverkan på ursprungsfolks rättigheter och miljön. Carmen är en av ledarna i motståndet mot gruvorna i provinsen Oyon, Peru. AP-fonderna har investeringar om ca 118 miljoner kronor i gruvbolaget Buenaventura och 73 miljoner kronor i Glencore, båda verksamma i provinsen.

Carmen Ugarte finns tillgänglig för intervjuer i Stockholm måndag 15 – onsdag 17 oktober.

CAOI uppmärksammar brott mot ursprungsfolkens rättigheter, bland annat relaterade till gruvnäringen, i den andinska regionen.

Conacami i Peru består av byar som drabbats av gruvindustrin och arbetar för att försvara och utkräva ursprungsfolkens rättigheter gentemot den peruanska staten och gruvbolagen.

Latinamerikagrupperna samarbetar med både CAOI och Conacami.

För att boka en intervju med Carmen Ugarte, kontakta:
Annelie Andersson, pressansvarig, Latinamerikagrupperna
Tel: 08-556 975 38 / Mobil: 073-903 10 17
E-post: annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-795 38 42

Annelie Andersson , pressansvarig
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.