AP&T AB

AP&T och Oerlikon Balzers Sandvik Coating testar ytbeläggning för verktygsstål

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2014 14:35 CET

AP&T fördjupar samarbetet med Oerlikon Balzers kring utveckling och utprovning av olika typer av beläggningar för verktygsstål.

Genom att optimera verktygsstålets ytbeläggning så att ytan får rätt egenskaper för sitt ändamål minskar friktion och slitage, och verktygets hållbarhet och livslängd ökar.

– Oerlikon Balzers är världsledande inom ytbeläggning av verktygsstål. Vi arbetar nu tillsammans med deras dotterbolag i Sverige, Oerlikon Balzers Sandvik Coating AB, med att prova ut olika beläggningar till verktyg för bland annat presshärdning och tillverkning av detaljer för ventilation och takavvattning, säger Jan Glimne, divisionschef på AP&T Tooling Solutions.

De båda företagens fördjupade samarbete omfattar också utbildningsaktiviteter, som till exempel seminarier riktade mot kunder och potentiella kunder runt om i världen.

se.aptgroup.com

AP&T utvecklar, tillverkar och marknadsför automation, pressar, verktyg och kompletta produktionslinjer för dig som tillverkar formade metalldetaljer. Vi är experter på formningsteknologi och automatiserade flöden, och kan leverera helhetslösningar där vi står för totalansvaret som leverantör – ett koncept vi kallar One Responsible Partner®.