Apollo

Apollos kunder väljer de bästa hotellen.

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2014 11:04 CET

Hotellen delas in i tre olika kategorier och delas upp i tre pallplatser (guld, silver och brons) utifrån sin klassificering (4+ och 5 solar, 3+ och 4 solar, samt 2 och 3 solar).

Hotellet är en viktig del av semesterupplevelsen. Efterfrågan ökar på hotell med högre standard och klassificering.  Bara de senaste tre åren syns förskjutningen tydligt. Andelen kunder som väljer 3+ och 4 solar har gått från 28 procent 2011 till 42 procent i år. Under samma tid har andelen som bor på 2+ och 3 solar minskat från 37 procent till 28 procent.  En stadig ökning av de som bor på 4+ och 5 solar ses också under samma period.

Personligt och gemytligt är det svar som allra flesta kunder ger när de får frågan om hur ett bra hotell ska vara.
- För oss om researrangör är det viktigt att ha hotell av alla typer från det allra lyxigaste till det enkla familjeägda pensionatet. När vi ser på de hotell som fick allra högst betyg för sommaren oberoende av resmål så delar två på den äran. Det ena är ett lyxigt hotell på Rhodos och det andra är just ett familjeägt, gemytligt hotell på Kreta. Så kundnöjdhet handlar inte bara om hårdvaran utan minst lika mycket om mjuka värden och bemötande, säger Kajsa Moström.

Hotellen har delats in i tre kategorier och inom varje kategori delas det ut brons, silver och guld.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet i Sverige. Apollo är ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Apollo tillhör Kuoni Nordic och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge, Danmark och Finland även flygbolaget Novair. Falk Lauritsen, Golf Plaisir, Lime Travel och Krone Golf  samt aktivitesanläggningen Playitas på Fuerteventura tillhör också den nordiska delen av koncernen.  Kuoni Nordic har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.