Sveriges Apoteksförening

Apotekens budskap på Sacomässan: Hälsa – Mångfald – Framtid

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 09:50 CET

När Sacomässan på onsdag slår upp portarna på Stadionmässan i Malmö är apoteksbranschen på plats för att träffa blivande studenter.

– Hos apoteken finns det jobb för den som vill arbeta med vård, hälsa och välbefinnande. Efterfrågan hos våra medlemmar är stor på rätt utbildad personal redan idag och efterfrågan kommer att öka när stora personalgrupper snart når pensionsåldern. Det säger Robert Svanström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening.

Den rapport över arbetsmarknadens utveckling för akademiker som presenterades av Saco i tisdags bekräftar att apotek är en framtidsbransch där efterfrågan på farmaceuter kommer fortsätta vara stor.

– För oss är det viktigt att fler upptäcker att farmaceuten har många och varierande arbetsuppgifter och att det är omistligt för vårdkedjan att Sverige har engagerade och välutbildade läkemedelsexperter som vill vara med och hjälpa människor till hälsa och välbefinnande. Allt för många blivande studenter har en vag uppfattning om möjligheterna och utmaningarna som finns. Det vill vi ändra på, säger Robert Svanström.

Nyligen presenterades siffror som visar att trenden med fler förstahandsansökningar till de farmaceutiska utbildningarna håller i sig. För Sveriges apoteksaktörer är det viktigt att fortsätta arbetet med att locka nya medarbetare från de utbildningar som är viktiga för apoteken.

– Att träffa blivande studenter är både kul och utmanande. Vi som bransch har tillsammans med facken och professionens organisationer och nätverk ett ansvar att lyfta farmacin och säkra kompetensen på läkemedelsområdet, avslutar Robert Svanström.

Välkommen att besöka apoteksbranschens monter, A26, på Sacomässan, där farmaceuter från apoteken träffar studenter och pratar om vad yrket och utbildningen skulle kunna innebära för just dem.

Välkommen att också besöka föreningens seminarium klockan 12.30 och 15.30 i Sal B.

För mer information, kontakta Robert Svanström:

070-52 11 256 eller robert.svanstrom@sverigesapoteksforening.se

Sveriges Apoteksförening är branschorganisationen för apoteksaktörer och har idag 8 medlemmar och omfattar nästan 100 procent av landets omkring 1300 apotek.

Apoteksbranschen är en del av den svenska hälso- och sjukvården och ansvarar för en trygg och säker läkemedelsförsörjning i hela landet. I vår bransch arbetar människor med stor kunskap om läkemedel, läkemedelshantering, läkemedelsanvändning och hälsofrågor.

Branschorganisationen består av en ideell förening och ett servicebolag, SA Service AB.