Reumatikerförbundet

Apoteksaktörerna eniga om vikten av läkemedelsförsäkringen

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2013 13:15 CET

Reumatikerförbundet kan bara applådera den branschöverenskommelse som Sveriges Apoteksförening tagit initiativ till när det gäller läkemedelsförsäkringen. Överenskommelsen innebär att ingen apoteksaktör aktivt ska bidra till att läkemedel utanför läkemedelsförsäkringen säljs i Sverige.

För Reumatikerförbundet har detta varit en fråga om patientsäkerhet i allra högsta grad. Att som patient få förskrivna läkemedel som ingår i det svenska subventionssystemet utan att de ingår i läkemedelsförsäkringen har skapat en stor otrygghet bland våra medlemmar, säger Anne Carlsson ordförande i Reumatikerförbundet. Vi hade hoppats att frågan skulle kunna lösas via en statlig reglering så blev det inte. Att branschen tar ett eget ansvar via denna överenskommelse tycker vi är jättebra, det får dock inte innebära några prisökningar, avslutar Anne Carlsson

Reumatikerförbundet driver reumatikernas frågor i samhället genom att informera om de reumatiska sjukdomarna och dess konsekvenser, samt påverka beslutsfattare på alla nivåer. Det kan gälla allt från tillgång till rehabilitering och kortare vårdköer till att skapa en arbetsmarknad som passar för reumatiker. Genom Reumatikerfonden finansierar vi forskning i syfte att lösa reumatismens gåta.