Intel Security

App Alert från McAfee ger större kontroll över nyfikna appar

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2012 08:22 CEST

McAfee har lanserat en uppgradering av McAfee® Mobile Security, en mjukvarulösning som bland annat ger ökat skydd mot att appar på Android-baserade smartphones och surfplattor utnyttjar personlig information utan användarens vetskap – något som är väldigt vanligt men kan få svåra konsekvenser.

Den nya funktionen App Alert är ensam på marknaden för mobil säkerhet med att erbjuda ett skydd utöver notifiering av ”permissions” – tillgång till olika typer av information i enheten - från appar. Med App Alert kollas nya appar av mot en databas som tillhör McAfees Global Threat Intelligence Network, och som registrerar och rapporterar om appar har någon koppling till, eller sänder information till, osäkra websidor med exempelvis adware eller spyware.

Under sommaren 2012 har McAfee sett en ökning av hoten riktade mot Android-enheter. Operativet fortsätter att vara den mest utsatta plattformen för mobil malware – inklusive SMS-spambots, mobila botnets, spyware och trojaner.

Extremt låg kännedom om riskerna

Under 2012 passerades milstolpen 20 miljarder nedladdade Androidappar och enligt en ny rapport från comScore efterfrågar en tredjedel av alla appar mer information från telefonen än vad appen behöver. Berkeley-universitetet i Kalifornien har sammanställt en enkät om "permissions" för Android där det visar sig att 97 procent av Android-användarna inte förstår riskerna med att ge appar tillgång till information.

Var tjugonde app i McAfees databas har kopplingar till osäkra sajter. När dessa appar ges tillgång till användarens personliga information, kan apparna utnyttjas till att göra intrång i användarens privata sfär.

- Android-appar kan be om tillgång på 124 olika sätt – och de apparna kan göra intrång i och blottlägga en människas privatliv, säger Fredrik Möller, Nordenchef på McAfee. Med hjälp av McAfee Mobile Security kan konsumenter nu få överblick över om appar använder mobilen på ett sätt som väcker oro.

För att skydda sig från skadliga appar bör man alltid undersöka appar och utvecklare grundligt och kolla upp deras användarbetyg innan man installerar dem på sin enhet. Apparna ska också köpas från den officiella appbutiken eller från välkända och seriösa externa appbutiker. Vilken nivå på tillgång appen kräver är också en viktig aspekt – värdera det innan appen installeras och undvik att installera den om något inte känns rätt. För ett extra skydd rekommenderas mobilt antivirus.

Fler än 150 miljoner skyddade mobila enheter

Med åtta års erfarenhet av att erbjuda lösningar för mobil säkerhet har McAfees mjukvara idag installerats på fler än 150 miljoner mobiler och surfplattor. McAfee Mobile Security, som lanserades 2012, var först på marknaden med att kombinera antivirus, stöldskydd, internet- och appskydd, samtals- och SMS-filtrering och skydd från oönskad programvara. McAfee Mobile Security passerade nyligen milstolpen en miljon nedladdningar från Google Play.

För att fortsätta kunna leverera mjukvara som låter användare fritt och säkert uppleva allt den mobila världen har att erbjuda har McAfee så här långt slutit över 90 partneravtal med tongivande företrädare på mobilområdet, bland andra Fujitsu, Lenovo, NTT Docomo, Sharp, Sprint, Vodafone och Reliance. McAfee SECURE för scanning av appar är en teknik som framgångsrikt rullats ut i appbutiker vilket ger distributörer större möjligheter att erbjuda kunder säker tillgång till appar.

Prisbelönt teknik

McAfee Mobile Security är flerfaldigt prisbelönt världen över för dess höga kvalitet och stora utbud av funktioner, med utmärkelser ibland annat LAPTOP Magazine, PCMag, China Computer Weekly, PC Advisor UK, PC Tipp Austria och Direction Informatique.Produkten har även topprankats av AV-TEST och tilldelats utmärkelsen Info Security's Global Excellence Award.

Tillgänglighet

McAfee Mobile Security går att ladda ner från Google Play och McAfee för 29,99 USD, det vill säga cirka 210 SEK. Mjukvaran är också tillgänglig via McAfee All Access, en produktsvit som hjälper konsumenter koppla upp sig, surfa och mötas online i vetskapen att deras dator, smartphone eller surfplatta är skyddad.

För mer information, besök www.mcafee.com/mobilesecurity.

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com