RaceONE AB

App-företaget RaceONE tar in 2,5 miljoner för att göra lopp roligare

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 10:05 CET

Göteborgsföretaget RaceONE, grundat av allsvenska fotbollsspelaren Marlene Sjöberg, tar in 2,5 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns bland annat Fishbrain-grundaren Johan Attby och förre MTGx-VD:n Rikard Steiber. RaceONE är en app som gör det roligare att både delta i och följa motionslopp och med nyinvesteringen satsar bolaget på att nå så många deltagare och publik som möjligt under året.

I de flesta lopp inom löpning och cykel är det mycket svårt att följa hur det går, deltagarna försvinner iväg och i bästa fall kan man få någon mellantid innan loppet är över. Med bakgrund inom idrotten, som allsvensk fotbollsspelare, och med en civilingenjörsexamen i datateknik från Chalmers och erfarenhet som IT-projektledare kände Marlene Sjöberg att det måste finnas ett bättre sätt och startade RaceONE 2015.

Under det första året har man lanserat appen och funnits med på ett trettiotal lopp inom löpning, cykel och skidor. I satsningen ingår att finnas med på så många lopp som möjligt i Sverige under året och även att pröva vingarna på den amerikanska marknaden.

Den förre MTGx VD:n och Google-chefen Rikard Steiber och Fishbrain-grundaren Johan Attby går in som affärsänglar tillsammans med Vätterledens Invest och Chalmers Ventures.

- Rikard och Johan tillför kunskaper kring den viktiga USA-marknaden och sociala nätverk samtidigt som vi får in stabila ägare i Vätterledens Invest och Chalmers Ventures. Det är fantastiskt att vi fått med så kunniga investerare som verkligen kan hjälpa oss växa snabbt, säger Marlene Sjöberg.

Om RaceONE
RaceONEs vision är att bli det första valet för att dela och följa lopp. Vi skapar en ny upplevelse för tävlande, publik och arrangörer genom live interaktion och tracking. Med hjälp av GPS-funktionen i mobiltelefoner kan vi koppla samman deltagare med varandra och publiken.