Appear Networks

Appear och Logica levererar mobila tjänster för anställda i Stockholms tunnelbana

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 08:06 CEST

Stockholm, Sweden – 20 oktober, 2010 – MTR Stockholm AB meddelade idag att Appear tillsammans med Logica installerat en lösning för mobila tjänster i Stocksholms tunnelbana. Som en del av uppdraget från SL att driva tunnelbanan, vill MTR öka kundnöjdheten och locka nya resenärer till kollektivtrafiken med mer personal, bättre punktlighet, färre inställda turer och en renare tunnelbana. En nyckelfaktor till att uppfylla dessa mål är att erbjuda bättre information till anställda i realtid, genom att använda avancerad mobilteknologi.

Kimmo Piri, Stationsdirektör på MTR Stockholm AB, förklarar: “Vår idé från början var att ha fler kundservicevärdar för att öka antalet möten med resenärer.  Dessa medarbetare i frontlinjen får sin arbetsplats tilldelad beroende på trafikmönstret och måste ha all nödvändig information med sig för att utföra sitt jobb på ett bra sätt. Därför föreslog vi att de ska använda trådlösa handdatorer som kan ta emot och sända aktuell information om arbetsschema, trafikstörningar, inspektion och andra uppgifter på begäran”

I slutet av 2009 genomförde MTR Stockholm AB en upphandling av en plattform för mobila applikationer, där alternativen rankats på pris, flexibilitet och tidsåtgång för införande.

Viktor Nordahl Bäcklund, System Projektledare på MTR Stockholm AB, kommenterar valet av Appear och Logica:  “Vi har hittat de partners vi behöver på lång sikt med Appear och Logica, speciellt med tanke på deras erfarenhet från andra stora installationer såsom holländska järnvägen.”

Teknologin bakom MTR Stockholm’s lösning; Appear IQ mobile platform, är en kraftfull programvaruplattform för att effektivt utveckla och hantera kontextbaserade företagstjänster. Appear IQ tolkar användarens omgivning (kontext) och ger medarbetaren relevant information på fältet.

Peter Melander, Business Development Director, Appear kommenterar: “Utmaningen är att ge anställda en mobilteknologi med hög servicegrad som är både användarvänlig och robust”.

Martin Lundqvist, Manager Mobility, Logica Sverige tillägger: ”Det är här kontextteknologin är så viktig: med lättanvända mobila applikationer direkt i handen, kan MTR Stockholm anställda i sin tur ge resenärerna den bästa servicen.”

Appear vann Logicas innovationspris,  Global Innovation Venture Partner Programme 2009. Appear och Logica samarbetar sedan tidigare kring mobila lösningar för flera branscher, bl a transportindustrin, i både  Europa och Asien.

Om Appear:

Appear är den ledande leverantören av situationsbaserad (context-aware) programvara designad att driva nästa generation av mobila applikationer och tjänster. AppearIQ produktsvit förvandlar vanliga trådlösa nätverk till fullödiga multimediaverktyg som tillhandahåller information, röst, video och meddelanden till mobila datoranvändare. Genom att samla och dela kontext, undanröjer Appear's lösning problemet med överflödig information och säkerställer att användaren bara får exakt den information han/hon behöver, när och där den behövs.  Företag inom skilda branschsektorer som transport, handel, telekom och offentlig sektor använder Appear IQ. Appear har också ett stort partnernätverk med framstående företag såsom  SITA, Motorola, Logica, Orange Business Services, Cisco och Thales och för att leverera innovativa och mobila end-to-end lösningar. Appear är privatägt och har sitt huvudkontor i Kista med kontor ute i Europa. Mer information finns på www.appearnetworks.com

Om MTR:

MTR Stockholm ansvarar för drift, planering och underhåll av tunnelbanan i Stockholm i minst åtta år på uppdrag av SL. MTR Stockholm, som har ca 3 000 medarbetare, är ett dotterbolag till MTR Europe i London och ingår i koncernen MTR Corporation som har sin bas i Hongkong. MTR Corporation har spetskompetens inom kollektivtrafik och bedriver även konsultverksamhet i Asien, Australien och Mellanöstern och Europa. MTR Stockholm tog över driften av tunnelbanan 2 november 2009. Mer information finns på www.mtrstockholm.se/

Om Logica

Logica är ett ledande internationellt IT-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av IT- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög IT-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.com